Passagiers met verminderde mobiliteit - FAQ

  • Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen

Assistentie op de luchthaven 

Ga de aanbevolen aankomststijd na bij jouw luchtvaarmaatschappij. Meld je uiterlijk 90 minuten voor de vertrektijd aan de (Special) Assistance Welcome Desk. Of ga naar een van de PRM-helppunten voor assistentie.

Breng je luchtvaartmaatschappij, reisagent of touroperator ten minste 48 uur voor vertrek op de hoogte van je vraag voor assistentie. Als je je reis bij een reisbureau boekt, informeer dan bij hen over welk soort assistentie je nodig hebt. Jouw reisagent zal de luchtvaartmaatschappij op de hoogte brengen. 

Als je online reserveert, kan je je registreren op de website van je luchtvaarmaatschappij. Deze zal alle regelingen voor jou treffen, zowel voor jouw vertrek als terugreis. 

Breng je luchtvaartmaatschappij op de hoogte

Ga naar de (Special) Assistance Welcome Desk. Toon daar je instapkaart en paspoort.

Onze PRM Service medewerkers kunnen je helpen met: 

  • het inchecken van jouw en je bagage en het ophalen van je bagage,
  • je te brengen van de incheckbalie naar de (Special) Assistance Welcome Desk,
  • je te brengen naar de toiletten en sanitaire voorzieningen,
  • je door de Veiligheidscontrole en Grenscontrole te helpen,
  • je naar de Gate te brengen,
  • je aan boord te helpen van het vliegtuig met een rolstoel, ambulift of andere hulp,
  • het opbergen van handbagage aan boord,
  • het halen van een aansluitende vlucht.

Heb je hulp nodig om van je wagen op de parkeerplaats naar de terminal te komen? Bel dan onze vertrekbalie op het nummer 02 753 2204. Een agent helpt je dan verder.

Nee. Deze bijstand wordt niet gezien als een gezondheidsdienst. Dus je hoeft geen documentatie te laten zien. Maar zorg ervoor dat je de assistentie ten minste 48 uur voor jouw vlucht bij je luchtvaartmaatschappij aanvraagt.  

Mobiliteitsuitrusting

Ja, je kan je eigen rolstoel meenemen. Elke passagier heeft het recht deze te gebruiken tot aan de deur van het vliegtuig.  

Ja. Aan de balie van het (Special) Assistance Welcome vind je rolstoelen die je kan gebruiken op Brussels Airport. Als je een rolstoel leent, kan de luchthaven niet aansprakelijk worden gesteld als je je verwondt of als je je vlucht mist. 

Als je uitrusting tijdens de vlucht wordt beschadigd, breng dan je luchtvaartmaatschappij meteen op de hoogte. In de bagagehal moet je een specifiek schaderapport invullen om een dossiernummer te krijgen.

Assistentie personen of honden

Jouw reisgenoot kan gedurende de volledige reis bij jou blijven. Als dit niet mogelijk is, zie je jouw reisgenoot direct bij de Gate, in het vliegtuig of aan een ontmoetingspunt. Houd je reisdocumenten en instapkaart altijd klaar.

Assistentiehonden zijn altijd welkom op de luchthaven. Als je je hond mee wilt nemen, informeer dan van tevoren bij jouw luchtvaartmaatschappij naar de specifieke regels. 

Andere vragen

Mensen met een pacemaker of prothese kunnen een alternatieve Veiligheidscontrole aanvragen. Meld dit bij de crew van de Veiligheidscontrole.

De EU-verordening 1107/2006 (van toepassing op alle EU-luchthavens) garandeert volledige toegankelijkheid van vliegreizen zonder discriminatie of extra kosten voor gehandicapte passagiers of passagiers met beperkte mobiliteit. Niemand mag je boeking of instap weigeren op grond van je handicap of beperkte mobiliteit. De enige uitzondering geldt voor mogelijke veiligheidsgerelateerde problemen in verband met nationale of internationale regelgeving of technische belemmeringen, bijvoorbeeld met betrekking tot de grootte van het vliegtuig.  Voor vluchten binnen de EU moeten luchtvaartmaatschappijen medische apparatuur en 2 mobiliteitshulpmiddelen, zoals rolstoelen of krukken, zonder extra kosten vervoeren, indien geen technische problemen dit verhinderen en op voorwaarde dat dit 48 uur van tevoren is gemeld. 

Heb je je PRM-assistentie vooraf geboekt via je luchtvaartmaatschappij of reisagentschap en heb je je bij aankomst op de luchthaven bij ons gemeld? Dan streven wij ernaar om 80% van alle passagiers binnen de tien minuten na aankomst op de luchthaven op te halen. De maximale wachttijd bedraagt nooit meer dan 30 minuten. Voor passagiers die onze service niet van tevoren hebben geboekt, liggen onze wachttijden over het algemeen tussen de 25 en maximaal 45 minuten.

Luchtvaartmaatschappijen gebruiken internationale codes om aan te geven welke bijstand aan PRM-passagiers moet worden verleend. De volgende codes worden gebruikt:

  • WCHR: voor passagiers die geen lange afstanden kunnen stappen,
  • WCHS: voor passagiers die de trap niet op en af kunnen lopen,
  • WCHC: voor passagiers die niet kunnen stappen,
  • DEAF: voor passagiers die slechthorend of volledig doof zijn,
  • BLIND: voor passagiers met een verminderd gezichtsvermogen, die blind zijn en/of blind en niet kunnen spreken,
  • DEAF/BLIND: voor passagiers die zowel slechtziend als slechthorend zijn,
  • DPNA: voor passagiers met een verstandelijke handicap of ontwikkelingsstoornis.

Heb je andere vragen? Of heb je feedback over onze diensten? Contacteer ons dan hier.