Om veiligheidsredenen is de hoeveelheid vloeistoffen en gels die u in uw handbagage mag meenemen, strikt beperkt.
Wat zijn ‘vloeistoffen en gels’?
- Water en andere dranken, soep, siroop, …
- Verzorgingsartikelen: crèmes, lotions en oliën, shampoo, parfums, scheerschuim, haarlak, haar- en douchegels, tandpasta, mascara, lippenstift, lipgloss, deodorants, …
- Etenswaren zoals lopende kazen, chocopasta, jam, yoghurt, pindakaas, …
- Medische producten zoals hoestsiroop, …
- Vloeibare-vaste mengsels zoals etenswaren in sauzen, …
- Vloeistoffen onder druk zoals deodorants, haarlak, …
- Sprays zoals eau de toilette, …
- Gels zoals haargel, gel in koelelementen, …
- Pasta’s zoals chocopasta, pindaboter, tandpasta, …
- Alle andere producten met een gelijkaardige consistentie.
Welke vloeistoffen en gels mogen wel mee in de handbagage?
- Je mag vloeistoffen en gels meenemen in verpakkingen tot 100 ml, verpakt in een transparante, hersluitbare plastic zak van 1 liter.
- Producten aangekocht in één van de luchthavenwinkels of bars en restaurants voorbij de beveiligingscontrole mogen mee aan boord. De vloeistoffen aangekocht in de winkels op de luchthaven worden verpakt in een speciale verzegelde zak die u pas mag openen op de plaats van bestemming.
- Je mag vloeistoffen en gels meenemen in verpakkingen tot 100 ml, verpakt in een transparante, hersluitbare plastic zak van 1 liter. Babyvoeding (zowel melk als potjesvoeding) is toegestaan in de handbagage. De hoeveelheid is afhankelijk van wat men nodig heeft tijdens de vlucht. Bij de beveiligingscontrole kan men vragen de voeding te proeven om aan te tonen dat het om babyvoeding gaat.
- Geneesmiddelen en voedingssupplementen zijn toegestaan gedurende de hele duur van de reis.
Verwijzing naar de officiële regelgeving
Onder EU-Verordening Nr. 2015/1998 mogen vloeistoffen, spuitbussen en gels (LAG’s) die passagiers bij zich dragen, vrijgesteld worden van een beveiligingsonderzoek voor zover ze:
- a) zich in individuele verpakkingen bevinden met een capaciteit van hoogstens 100 milliliter of gelijkwaardig en verpakt zijn in één transparante hersluitbare plastic zak met een capaciteit van hoogstens 1 liter, waarbij de inhoud gemakkelijk in de plastic zak past en de zak volledig gesloten is; of
- b) tijdens de reis worden gebruikt en nodig zijn om medische redenen of met het oog op een speciaal dieet, inclusief babyvoeding; of
- c) aan de luchtzijde van een luchthaven, voorbij het punt waarop de instapkaarten worden gecontroleerd, gekocht zijn in een verkooppunt dat aan goedgekeurde beveiligingsprocedures in het kader van het beveiligingsprogramma van de luchthaven is onderworpen, voor zover ze verpakt zijn in een manipulatieaantonende tas waarin duidelijk is aangegeven dat de inhoud op die dag aan de luchtzijde van die luchthaven is gekocht; of
- d) in de om beveiligingsredenen beperkt toegankelijke zone zijn verkregen in een verkooppunt dat aan goedgekeurde beveiligingsprocedures in het kader van het beveiligingsprogramma van de luchthaven is onderworpen; of
- e) in een andere luchthaven in de Unie zijn verkregen, op voorwaarde dat ze verpakt zijn in een manipulatieaantonende tas waarin duidelijk is aangegeven dat de inhoud op die dag aan de luchtzijde van die luchthaven is gekocht; of
- f) aan boord van een luchtvaartuig van een communautaire luchtvaartmaatschappij zijn verkregen, op voorwaarde dat ze verpakt zijn in een manipulatieaantonende tas waarin duidelijk is aangegeven dat de inhoud op die dag aan boord van dat luchtvaartuig is gekocht.
Indien LAGs niet voldoen aan één van bovenstaande vereisten, worden ze geweigerd in de handbagage en dus in beslag genomen. Recuperatie is niet mogelijk.
Definities:
LAG's = vloeistoffen, spuitbussen en gels: dit omvat ook pasta’s, lotions, mengsels van vaste stoffen en vloeistoffen en de inhoud van drukrecipiënten, bijvoorbeeld tandpasta, haargel, dranken, soepen, siropen, parfum, scheerschuim en substanties met een soortgelijke consistentie;
"manipulatieaantonende tas": een tas die beantwoordt aan de aanbevolen richtsnoeren inzake beveiligingscontrole van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie