Onze luchthaven behoort internationaal tot de absolute top in het transport van temperatuurgevoelige cargo zoals medicijnen of vaccins. Strategische spelers uit de farmasector waren begin januari bij ons te gast om de nieuwste investeringen te aanschouwen.
Brussels Airport blijft fors investeren in bijkomende logistieke infrastructuur en technologie op maat van de farmaceutische sector. Op woensdag 9 januari kwamen verschillende partners uit de farma-industrie bijeen om live kennis te maken met onze gespecialiseerde infrastructuur en faciliteiten.
Sleutelsector voor België
Het netwerkevenement vond plaats in Gateway, in de kantoren van Deloitte. Aanwezig waren pharma.be (koepelorganisatie van Belgische farmabedrijven), Deloitte, Brussels Airport Company, CEO’s en andere vertegenwoordigers uit de farmaceutische sector, én vicepremier Didier Reynders. Want ja, farma-export vormt absoluut een sleutelsector voor onze nationale economie!
In 2017 bracht farma-export vanuit België 40,3 miljard euro op en 12,3% van de totale Europese farma-export verliep vanuit België. Niet onlogisch dus dat Brussels Airport 100 miljoen euro investeert in de constructie van 100.000 m² aan ultramoderne logistieke gebouwen in de cargozone. De helft van deze infrastructuur zal specifiek geschikt zijn voor het afhandelen van hoogwaardige en temperatuurgevoelige goederen, zoals farmaceutische producten.
Garantie van koudeketen
Het vervoer van farmaproducten is een delicaat proces: een ononderbroken koudeketen moet de bruikbaarheid van de producten garanderen. In 2014 ontving Brussels Airport als eerste luchthaven in de wereld de CEIV-kwaliteitsgarantie, waarmee de standaard voor temperatuurgevoelig transport werd gezet. Bepaalde innovaties van Brussels Airport kunnen tot op vandaag wereldwijd op heel wat belangstelling rekenen (bv. de Airside Pharma Transporter, een koelwagen die in real time het traject van de goederen weergeeft).
Ook worden nieuwe technologieën ingezet, zoals blockchain, voor het digitaal platform BRUcloud om de samenwerking tussen de verschillende partijen in de logistieke keten te verbeteren. Een deel van het werk verloopt bovendien papierloos, een ecologische keuze die bovendien een grote efficiëntie- en tijdwinst mogelijk maakt.