10/09/2020
Tijdens de twee maanden van de zomervakantie heeft Brussels Airport bijna 1,1 miljoen passagiers verwelkomd, hetzij 80% minder dan in dezelfde periode in 2019 (5,4 miljoen passagiers). In de maand augustus werden 567.223 passagiers verwelkomd op Brussels Airport, hetzij een daling met 78,5%. Dit negatieve resultaat valt grotendeels te verklaren door de enorme veranderlijkheid van de reisbeperkingen. Het vrachtvervoer blijft in de lift met een stijging van de volumes met 4,7% in augustus.
“De hele luchtvaartsector heeft zwaar te lijden onder de gevolgen van de reisbeperkingen naar het buitenland die op het Belgische en internationale niveau zijn opgelegd als gevolg van het coronavirus”, aldus Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. “De zeer frequente veranderingen van de kleurencodes leiden tot onzekerheid bij potentiële reizigers en ontmoedigen velen. Bovendien laat België, in tegenstelling tot de buurlanden, nog altijd geen intercontinentale vluchten toe naar de elf landen die begin juli veilig werden verklaard door de Europese Unie. Dat alles heeft een enorme impact op de bezoekersaantallen in heel onze sector. Er is dringend een harmonisering van de reisbeperkingen op Europees niveau nodig, want de huidige situatie is gewoon onhoudbaar voor alle spelers in de luchtvaartsector.”
In de maand augustus werden 567.223 passagiers verwelkomd op Brussels Airport. Dat is een daling met 78,5% in vergelijking met augustus 2019. Dit aantal bestond uit 251.013 vertrekkende passagiers en 316.210 aankomende passagiers, een gebruikelijk verschil op het einde van de vakantie. Het aantal transferpassagiers daalde met 89,4%, maar vertegenwoordigt ondanks de crisis 10% van het totaalaantal vertrekkende passagiers.
De passagiers kozen voornamelijk Europese bestemmingen door de reisbeperkingen en het verbod op niet-essentiële reizen naar bestemmingen buiten Europa. Deze beperkingen werden bovendien sinds twee weken uitgebreid tot Europese zones en landen, zoals bepaalde regio’s in Frankrijk en Spanje.
Brussels Airport pleit ervoor om niet-essentiële reizen toe te laten van en naar de 11 landen die veilig zijn verklaard door de Europese Unie: Canada, Japan, China, Zuid-Korea, Australië, Nieuw-Zeeland, Thailand, Rwanda, Uruguay, Tunesië en Georgië. In buurlanden zijn vluchten naar deze landen toegelaten, wat een aanzienlijk economisch onevenwicht creëert voor de luchtvaartmaatschappijen die actief zijn op Brussels Airport. Anderzijds zijn Air Canada, United Airlines, Emirates, Etihad, Qatar, Ethiopian en Hainan opnieuw actief op Brussels Airport voor essentiële reizen. Vanaf 2 oktober zal ook Delta Airlines weer actief zijn op de luchthaven.
Voor de derde maand op rij kent de luchtvracht een stijging van de vervoerde volumes, hetzij +4,7% in vergelijking met augustus 2019. Een resultaat dat duidelijk positiever is dan de globale trend. Wereldwijd en ook binnen Europa blijft de luchtvracht immers dalen, grotendeels als gevolg van de sterke daling van de belly cargo, de vracht aan boord van passagiersvliegtuigen. Die cargo vertegenwoordigt 50% van de wereldwijd vervoerde volumes.
De expresdiensten kenden een stijging met +18,7%, terwijl de volvrachtvolumes een stijging met maar liefst +72,8% laten optekenen! Die sterke stijgingen compenseren het gebrek aan vrachtcapaciteit aan boord van passagiersvliegtuigen (-62%). Deze extra vluchten worden uitgevoerd met moderne volvrachtvliegtuigen, maar ook met passagiersvliegtuigen die voor vrachtvervoer worden gebruikt. Deze extra activiteiten worden voornamelijk overdag uitgevoerd, waardoor het aantal nachtvluchten op Brussels Airport niet toeneemt.
Als we daar de getruckte vracht aan toevoegen (die daalt met 16,5%), bedraagt het totale vrachtvolume dat in augustus werd vervoerd op Brussels Airport 52.148 ton, hetzij een zeer lichte daling met 0,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Het totale aantal vliegbewegingen daalde in augustus 2020 met 60,8% ten opzichte van augustus 2019, tot 8.475 vliegbewegingen (tegenover 21.629 in augustus 2019). Het aantal passagiersvluchten daalde met 69,4% ten gevolge van de coronacrisis, terwijl het aantal cargovluchten met 32,2% steeg.