28.000 verloren voorwerpen op Brussels Airport in 2024

Brussels Airport - General

24% keert terug naar eigenaar, niet-opgehaalde voorwerpen gaan naar goede doelen

In 2024 verwelkomde Brussels Airport 23,6 miljoen reizigers. Met zo’n passagiersstroom is het niet verrassend dat er af en toe al eens voorwerpen worden vergeten in de terminal. Afgelopen jaar werden in totaal maar liefst 27.815 objecten achtergelaten in de bakjes bij de veiligheidscontrole of op andere plekken in de luchthaven. Ongeveer 24% hiervan werd succesvol terugbezorgd aan de rechtmatige eigenaar. Een groot deel van de verloren voorwerpen die niet worden opgehaald, gaan uiteindelijk naar goede doelen. 

Elke dag verwelkomt Brussels Airport gemiddeld 65.000 passagiers, die uiteraard heel wat bagage en persoonlijke bezittingen met zich meedragen. Maar af en toe wordt er ook wel eens iets vergeten op de luchthaven. Als het om ingecheckte bagage gaat, kunnen reizigers contact opnemen met de luchtvaartmaatschappijen. Alle andere voorwerpen die worden vergeten, worden geregistreerd door het Lost & Found-team van Brussels Airport. Zij proberen de verloren items terug te bezorgen aan hun eigenaar. 

28.000 verloren voorwerpen, 24% komt terecht 

In 2024 werden er in totaal 27.815 verloren voorwerpen gevonden, zowel aan de veiligheidscontrole als op andere plaatsen op de luchthaven. Het gaat vooral om kledij, identiteitsdocumenten, juwelen, laptops, niet-ingecheckte bagage en portefeuilles. Maar ook smartphones, sleutels en speelgoed raken vaak zoek. Zelfs grotere voorwerpen zoals kinderwagens, djembés en een televisietoestel zijn in 2024 vergeten op de luchthaven. Ongeveer een vierde van de verloren items, zo’n 24%, keert uiteindelijk terug naar de eigenaar. Het gaat dan onder meer ook om laptops, identiteitsdocumenten, kledij, juwelen en portefeuilles. 74% van de objecten die terugbezorgd worden aan de eigenaar, komen binnen de twee weken al terecht. 

Twee derde van alle verloren voorwerpen op de luchthaven, wordt gevonden in de Connector, tussen de veiligheidscontrole en de Pieren. Brussels Airport blijft in die zone daarom actief inzetten op sensibilisering zodat reizigers na de veiligheidscontrole nakijken of ze niets zijn vergeten alvorens ze hun reis zorgeloos kunnen verderzetten. 

Brussels Airport roept passagiers ook op om hun verloren voorwerpen altijd te melden via de website. Gevonden items worden maximaal zes maanden bewaard op de luchthaven. Zodra de eigenaar gekend is, kan die zelf de spullen komen ophalen of ze laten opsturen. Officiële documenten, zoals identiteitskaarten of paspoorten, worden na één maand overgedragen aan de federale politie, waarna ophalen niet langer mogelijk is. 

Niet-opgehaalde voorwerpen naar goede doelen 

Eén van de strategische pijlers van Brussels Airport is duurzaamheid. Heel wat verloren voorwerpen die na zes maanden nog steeds bij de dienst Lost & Found liggen, krijgen daarom een tweede leven. Zo werkt de luchthaven samen met het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) om achtergelaten kledij aan daklozen te schenken. Elektronische toestellen die niet worden opgehaald, worden gedoneerd aan de vzw Close The Gap, een organisatie die gebruikte elektronica doneert aan sociale, medische en educatieve initiatieven. In 2024 schonk Brussels Airport in totaal 193 gsm’s en 229 tablets aan de vzw. 

Geopende voedingswaren worden omwille van hygiënische redenen gerecycleerd. Maar grote ongeopende verpakkingen en vloeistoffen die niet door de veiligheidscontrole mogen, zoals shampoo, deodorant en drankverpakkingen, gaan naar de lokale OCMW’s. In 2024 kon Brussels Airport maar liefst 26.200 kilogram van deze producten doneren. 

De resterende niet-opgehaalde objecten, dat kan bijvoorbeeld gaan om loten broeksriemen en brillen, worden via een veilinghuis verwerkt en verkocht.