Slechts 11% van het normale passagiersaantal op Brussels Airport in april

Brussels Airport - General

Groei luchtvrachtvolumes versnelt met een stijging van 72% 

In april reisden er slechts 250.065 passagiers via Brussels Airport, een daling met 89% ten opzichte van het aantal passagiers in april 2019. Dit lage percentage is een gevolg van het verbod op niet-essentiële reizen dat gold tot 18 april en van de vele reisbeperkingen en -voorwaarden. De luchtvracht blijft sterk groeien: de volumes stijgen met 72% in vergelijking met dezelfde periode in 2020.  

Passagiersverkeer: een daling met 89% 

In de maand april reisden er 250.065 passagiers via Brussels Airport, een daling met 89% ten opzichte van april 2019. Hoewel dit aantal laag is, ligt het toch iets hoger dan in februari en maart. Door de opheffing van het verbod op niet-essentiële reizen op 19 april was er op Brussels Airport in de tweede helft van april een lichte stijging in de passagiersaantallen, die zich zal verderzetten in de maand mei. De talrijke reisvoorwaarden waaraan passagiers moeten voldoen, zoals tests en vooral ook de quarantaine bij terugkeer uit de rode zones, alsook het feit dat sommige landen nog reizigers weigeren, hebben een negatieve impact op de passagiersaantallen.    

De cijfers worden vergeleken met 2019 aangezien ons land in april 2020 in lockdown was en de passagiersaantallen tot een minimum beperkt waren door het reisverbod. In april 2020 waren er dan ook al heel wat minder passagiers dan in normale omstandigheden (17.042 in 2020 t.o.v. bijna 2.3 miljoen in 2019).  

25% van de passagiers in de maand april waren transferpassagiers, dankzij het netwerk van Brussels Airlines en partnerluchtvaartmaatschappijen tussen Noord-Amerika, Europa en Afrika. Het aandeel intercontinentale passagiers ligt opnieuw hoog, op 30%; het gaat hier vooral om transferpassagiers en essentiële reizigers. Het vliegverbod dat is uitgevaardigd door de Marokkaanse overheid zal alvast tot 10 juni een bijkomende negatieve impact blijven hebben. 

Cargo: een stijging van de volumes met 72% 

De sterke groei in de cargovolumes die we al sinds de start van dit jaar zien, versnelt nog in april, vooral dankzij de verhoogde vraag naar luchtvracht in heel Europa. De cijfers worden hier wel vergeleken met 2020 aangezien de Covid-crisis slechts een beperkte impact heeft gehad op de cargovolumes in 2020. 

Vergeleken met 2020, zet de luchtvracht een opmerkelijke groei neer in alle segmenten, zowel bij de expressdiensten (+55%), de volvracht (+59%) en zelfs bij het vrachtvervoer in het ruim van passagiersvluchten, dat na de zeer lage volumes van april 2020 weer is toegenomen (+492%). 

In het volvrachtsegment is er een algemene groei voor alle bestaande partners. Daarnaast mochten we vier nieuwe vrachtmaatschappijen verwelkomen op de logistieke zone van Brussels Airport, die nieuwe routes naar Azië opstarten: Azul, Japan Airlines, SpiceJet en China Central Longhao Airlines. De activiteit bij de expressdiensten blijft structureel hoger dan in de voorbije jaren dankzij de sterke stijging in de online aankopen. 

Zowel de import- als de exportvolumes name toe, vooral de invoer uit Azië en Noord-Amerika.  

Ook het transport van Covid-19-vaccins van en naar Brussels Airport gaat door: tientallen miljoenen vaccins werden al via de luchthaven verscheept. Dit maakt van Brussels Airport een belangrijke draaischijf in de wereldwijde distributie van Covid-19 vaccins. 

Vluchten 

Het totale aantal vliegbewegingen daalde in april 2021 met 70% ten opzichte van voor de crisis (2019); er waren 5.879 bewegingen (vergeleken met 19.710 in april 2019). Het aantal passagiersvluchten daalde met 83%. Gemiddeld waren er 85 passagiers per vlucht. 

Het aantal vrachtvluchten blijft ver boven het aantal van 2020, met een groot aantal extra vluchten uitgevoerd met passagiersvliegtuigen die enkel voor vracht worden ingezet. Verhoudingsgewijs is er daarbij geen toename van het aantal nachtvluchten of zware, lawaaierige toestellen. Verscheidene luchtvaartmaatschappijen blijven deze toestellen gebruiken om extra vrachtcapaciteit te creëren en zo het verlies van de normale passagiersvluchten gedeeltelijk te compenseren.