25/04/2019
Om haar passagiers zo goed en snel mogelijk te kunnen informeren over het reilen en zeilen op de luchthaven, is Brussels Airport al sinds jaren actief op de voornaamste sociale mediakanalen zoals Facebook, Twitter, YouTube en Instagram. Sinds kort kan de luchthaven een kanaal toevoegen aan het lijstje: WeChat! Deze app wordt voornamelijk in China gebruikt. Brussels Airport richtte een account op om gemakkelijker met haar Chinese reizigers te kunnen communiceren en hen wegwijs te maken op de luchthaven.
In tegenstelling tot bij ons, behoren Facebook, Twitter of Instagram in China niet tot de meest gebruikte apps. WeChat (微信,Weixin) is daar de grootste speler, een app van het Chinese bedrijf Tencent die in 2011 werd uitgebracht. De app is moeilijk te vergelijken met een app die we hier kennen. Het omvat verschillende apps, zoals Facebook, Twitter, WhatsApp, en betaalapplicaties in één. Met WeChat kan je dus bijvoorbeeld rekeningen, diensten en goederen betalen of aankopen, zoals een vliegtuigticket of een taxi. De app zet ook sterk in op QR-codes. Deze codes worden voornamelijk gebruikt voor het toevoegen van contacten en om je favoriete aankopen te betalen in de winkel.
Onze Chinese reizigers kunnen omwille van netwerkbeveiligingen in hun land onze grootste sociale mediakanalen niet altijd gebruiken. Om onze communicatie met deze reizigers te faciliteren, heeft Brussels Airport daarom een WeChat account aangemaakt.
In 2018 had WeChat 1.08 miljard dagelijkse gebruikers. Van deze gebruikers zit meer dan 50% langer dan anderhalf uur per dag op de app. Vorig jaar werden elke dag zo’n 45 miljard berichten verstuurd en 410 miljoen telefoontjes gepleegd. Hoog tijd dus om mee op de kar te springen van deze populaire app!
Voor diegenen onder ons die een woordje Chinees spreken, ga zeker een kijkje nemen en scan onze persoonlijke Brussels Airport QR-code!