22/12/2023
Een jaar geleden kon Brussels Airport de eerste levering van duurzame vliegtuigbrandstoffen op de luchthaven, via de NAVO-pijpleiding, aankondigen. De prijs van SAF blijft echter hoog waardoor het gebruik bij de luchtvaartmaatschappijen wordt afgeremd. Om de duurzame ontwikkeling van de luchtvaartsector te versnellen en het gebruik van duurzame brandstof aan te moedigen, zal Brussels Airport Company, dankzij steun van de federale overheid, een eenmalige financiële bijdrage kunnen leveren om het gebruik van SAF aan te moedigen. Deze SAF-premie is er voor alle luchtvaartmaatschappijen met vertrekkende vluchten vanaf Brussels Airport in de loop van 2024.
Duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF) zijn één van de meest veelbelovende oplossingen om de transitie te maken naar klimaatneutrale vluchten tegen 2050. De technologie van SAF is beproefd en deze brandstof kan worden ‘gemengd’ met klassieke vliegtuigbrandstof. Vliegtuigen kunnen worden volgetankt met deze mengeling met SAF, in wisselende verhoudingen afhankelijk van het type toestel. Omdat technologieën zoals elektrisch vliegen en waterstof als brandstof nog niet op punt staan, is het gebruik van SAF momenteel de enige beschikbare manier om de CO₂-uitstoot van de luchtvaartsector sterk te reduceren. SAF blijft echter veel duurder dan fossiele vliegtuigbrandstof, voornamelijk vanwege de hoge prijs van grondstoffen en productie (zoals gebruikte bakolie en dierlijk vetafval), maar ook vanwege de hoge investeringskosten van de raffinaderijen. Maar toch hebben luchtvaartmaatschappijen wel degelijk belangstelling om deze brandstof te gebruiken.
Het gebruik van SAF verhogen is één van de prioriteiten van Brussels Airport. Daarom heeft Brussels Airport Company, in het kader van de subsidie van twee miljoen euro die in april 2022 door de federale overheid is toegekend voor financiering van projecten met oog op de verduurzaming van de luchtvaartsector, een stimuleringsprogramma voorgesteld voor het gebruik van SAF. Dit programma is goedgekeurd door de Belgische overheid.
Georges Gilkinet, Minister van Mobiliteit: “Net zoals de luchtvaartsector alle beschikbare middelen moet inzetten om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen, moeten we op Belgisch en Europees niveau alle hefbomen activeren om die beweging te versnellen. Dankzij dit nooit eerder geziene steunmechanisme zullen we vanaf volgend jaar de luchtvaartmaatschappijen aanmoedigen om te kiezen voor SAF in plaats van fossiele brandstof: dit is één van de concrete manieren om dit middel om de CO2-uitstoot in de luchtvaartsector te verminderen op grote schaal uit te testen. Decarbonisatie is een belangrijke doelstelling die met verschillende middelen moet worden nagestreefd. Daarom heeft België op mijn initiatief ook een nieuw systeem van variabele heffingen van de luchtverkeersleider skeyes voor luchtvaartmaatschappijen ingevoerd, bedoeld om een groenere en stillere luchtvaart aan te moedigen. Met deze maatregelen kan de koolstofbalans van vluchten vanaf onze nationale luchthaven geleidelijk in evenwicht worden gebracht.”
Concreet zullen alle luchtvaartmaatschappijen de SAF-premie kunnen ontvangen, voor zowel passagiers- als vrachtvluchten en zowel voor korte- als langeafstandsvluchten, en dit voor alle vluchten vanaf Brussels Airport in 2024. De SAF-premie bedraagt maximaal 200.000 euro per luchtvaartmaatschappij, en deze zal tot 80% van de meerkost bij gebruik van deze groene brandstof moeten kunnen dekken.
“De verhoging van het gebruik van SAF als vliegtuigbrandstof is een belangrijke factor in de ambitie van de luchtvaartsector om de CO₂-uitstoot tegen 2050 tot nul te reduceren”, aldus Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. “Het SAF-stimuleringsprogramma is een van de maatregelen die Brussels Airport Company wilde nemen om de duurzame ontwikkeling van de luchtvaartsector te versnellen, en om het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen te stimuleren. Wij zijn blij dat de federale regering ons voorstel voor een SAF-premie heeft aangenomen. Als luchthaven hebben we in het kader van ons Europese programma Stargate de ambitie uitgesproken dat we streven naar 5% SAF op het totale kerosinegebruik door de luchtvaartmaatschappijen op Brussels Airport tegen 2026. Dat is sneller dan de Europese doelstelling, maar we willen hier samen met onze partnerluchtvaartmaatschappijen volop op inzetten.”
Meer informatie over SAF in het kader van het Stargate-project, vind je op: Duurzame vliegtuigbrandstof — Stargate (greendealstargate.eu)