13/03/2019
Brussels Airport heeft tijdens het World ATM Congres in Madrid een prijs ontvangen als leider van het project ‘Airport Operations Plan’, met name de Single European Sky (SES) Award in de categorie Corporation. Het ‘Airport Operations Plan’ (AOP) wil via realtimegegevens de planning van de luchthavenprocessen optimaliseren om de passagiers een betere ervaring te bieden en de veiligheid van de operaties te garanderen.
Het Airport Operations Plan van Brussels Airport wil daarnaast ook alle processen op de luchthaven versoepelen, van het inchecken tot het instappen op het vliegtuig. Door de stromen van passagiers, bagage, vliegtuigen en de toegankelijkheid te optimaliseren en ze op elkaar af te stemmen, verlopen de reis naar de luchthaven en de verschillende stappen in de luchthaven een stuk vlotter voor de passagiers.
De innoverende technologieën en alle gegevens die in het verleden en in realtime verzameld zijn, zorgen ervoor dat Brussels Airport kan inspelen op toekomstige potentieel hinderlijke situaties voor de passagiers. Zo kunnen ze genieten van nog aangenamere reisbeleving in een veilige en beveiligde omgeving. In plaats van op te treden bij lange wachtrijen tijdens de controle van passagiers of paspoorten kan men die situaties op voorhand beter inschatten en dus vermijden. Er kunnen meer nauwkeurige gegevens met Eurocontrol en andere Europese luchthavens zullen gedeeld worden door het Europese luchtruim zo goed mogelijk te benutten.
“Het Airport Operations Plan zorgt ervoor dat het volledige traject van de passagier, van zijn reis naar de luchthaven tot het instappen in het vliegtuig, vlotter verloopt door een groot aantal verzamelde en geanalyseerde gegevens in realtime te gebruiken. Via het AOP kunnen we anticiperen op mogelijk moeilijke situaties en ze snel oplossen om de hinder voor de passagiers te beperken”, vertelt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. “Brussels Airport speelt een toonaangevende rol in dit Europese project en is uitgegroeid tot een internationale referentie in de materie.”
Het project Airport Operations Plan (AOP) ging eind 2017 van start op Brussels Airport. In 2018 werden verschillende planningsmethodes ontwikkeld en de meest zichtbare fase van dit project was de lancering van de doorstroommatrix in een gloednieuwe tool. Hiermee kunnen overstappende passagiers tussen twee vluchten gevolgd worden. De tool zorgt ervoor dat Brussels Airport een duidelijk beeld heeft van de wachttijd van de passagiers en de tijd dat ze moeten lopen. Zo kan men berekenen of ze hun volgende vlucht effectief kunnen halen. Als dat niet het geval is, kan er bijgestuurd worden zodat de passagiers hun volgende vliegtuig toch op tijd halen. Een nieuwe stap voor het operationele centrum van Brussels Airport (Airport Operations Center) in zijn overgang naar het digitale tijdperk!
In 2019 en 2020 worden er nog tal van andere planningsmodules en -methodes toegevoegd zodat de verschillende processen op de luchthaven nog beter gestuurd kunnen worden.
Het Airport Operations Plan (AOP) is een concept dat opgezet is door SESAR Joint Undertaking, een werkgroep van de Europese Commissie die verantwoordelijk is voor de optimalisering van het Europese luchtruim. Er worden subsidies toegekend om de luchthavens en de luchtverkeersleiding te ondersteunen bij het invoeren van initiatieven die de Europese luchtvaart kunnen verbeteren. In 2017 hebben Brussels Airport Company, elf andere luchthavens en twee luchtverkeersleidinginstanties de krachten gebundeld om een geharmoniseerd AOP in elke luchthaven op poten te zetten. De leden zijn Aéroports de la Côte d‘Azur, Aéroports de Paris, Aeroporti di Roma S.p.A., Brussels Airport Company NV /SA, Copenhagen Airport A/S, DAA plc (Dublin Airport), ENAV S.p.A, Flughafen München GmbH, Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide, Manchester Airport PLC, Società per Azioni Esercizi Aeroportuali – SEA (Milan Airports), Skeyes, STAL – London Stansted Limited, Swedavia AB.
https://www.brusselsairport.be/en/b2b/airport-operations-plan