08/05/2023
Brussels Airport en skeyes investeren samen in onderzoek om nieuwe landingsprocedures te ontwikkelen die de lokale leefkwaliteit kunnen verbeteren. Het onderzoek dat skeyes en Brussels Airport zullen uitvoeren, met de steun van Eurocontrol, is één van de onderdelen van het HERON-project, geleid door Airbus. Dat project zal analyseren of landingen met steilere daalhellingen een voordeel bieden op vlak van geluidsimpact voor de omgeving, maar ook op vlak van CO2-uitstoot en brandstofverbruik.
skeyes en Brussels Airport zijn al jaren betrokken bij projecten van het SESAR-programma (Single European Sky ATM Research), de technologische pijler van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim, die tot doel heeft het beheer van het luchtruim te verbeteren door de luchtverkeersbeheer-technologieën en -systemen te moderniseren en te harmoniseren. In deze context nemen zij nu beiden deel aan het "Highly Efficient Green Operations (HERON) project".
HERON wordt geleid door Airbus en heeft als doel een reeks ambitieuze ontwikkelingen en tests uit te werken om de geluidsimpact, de vluchtvertragingen, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het luchtverkeer te verminderen door reducerende maatregelen voor te stellen, waaronder efficiëntere vluchtoperaties. 26 partners uit 11 landen werken mee aan HERON, en het project wordt ondersteund door 6 luchtvaartmaatschappijen, 8 luchtvaartnavigatiediensten en 5 luchthavens van over heel Europa.
skeyes en Brussels Airport Company zullen aan het project bijdragen door operationele vluchtdemonstraties van groene landingen te valideren door "Increased Second Glide Slopes (ISGS)" in te voeren op twee start- en landingsbanen. (Landingen onder een dalingshoek van 3,2 - 3,5 graden in plaats van 3,0 graden, zie onderstaande figuur.) Increased Second Glide Slopes (ISGS) is een operationele oplossing die in het SESAR-programma is gevalideerd en die voordelen zou bieden op het vlak van geluidsimpact en, in mindere mate, brandstofverbruik. Deze zal nu voor het eerst in een volledig operationele omgeving worden getest.
skeyes, Brussels Airport en luchtvaartmaatschappijen TUI fly, DHL en Brussels Airlines, die hun uitdrukkelijke steun aan het project verlenen, zijn gisteren voor het eerst bij skeyes bijeengekomen voor de kick-off van het project, en om de planning vast te leggen voor de real-life demonstraties op Brussels Airport. De vluchtdemonstraties zullen aanvangen in 2024.