09/06/2021
In de maand mei mochten we op Brussels Airport 405.000 passagiers verwelkomen, een daling met 82% ten opzichte van het aantal passagiers in mei 2019, maar wel een eerste stijging in de passagiersaantallen ten opzichte van de voorbije maanden, na de opheffing van het verbod op niet-essentiële reizen in de maand april. De luchtvracht kent ook deze maand een mooie groei: de volumes stijgen met 33% in vergelijking met dezelfde periode in 2020.
In de maand mei reisden er 405.000 passagiers via Brussels Airport, een daling met 82% ten opzichte van mei 2019. Hoewel dit aantal laag is, is dit al een aanzienlijke verbetering ten opzichte van vorige maand (april 2021: 250.065 passagiers). Deze stijging is mogelijk door de opheffing van het verbod op niet-essentiële reizen en een toename van het aantal landen in Europa waar reizen en vakanties weer mogelijk zijn, nu het aantal Covid-besmettingen daalt.
Het aandeel transferpassagiers is 18%, dit percentage is vergelijkbaar met 2019 omdat het lokale verkeer zich weer herstelt. Het aandeel intercontinentale passagiers bedraagt 22%, nu niet-essentiële reizen opnieuw zijn toegelaten binnen Europa. Het vliegverbod dat is uitgevaardigd door de Marokkaanse overheid blijft een negatieve impact hebben en geldt tot 15 juni.
De sterke groei in de cargovolumes die we al sinds de start van dit jaar zien, houdt aan, vooral dankzij de verhoogde vraag naar luchtvracht in heel Europa. De cijfers worden vergeleken met 2020 gezien de beperkte impact van de Covid-crisis op de luchtvracht.
Vergeleken met vorig jaar, zijn de volumes vracht op de passagiersvluchten sterk gestegen (+633%) maar deze volumes zijn nog altijd beperkt ten opzichte van normale tijden (-50,4% tov 2019). De expressdiensten kenden een groei van 16% tov mei 2020 en de volvracht nam toe met 22%. Het totale gevlogen vrachtvolume kent dan ook een groei van 33% in vergelijking met mei 2020. De getruckte volumes kenden een stijging van 47% in vergelijking met vorig jaar.
In het volvrachtsegment is er een algemene groei voor alle bestaande partners. De nieuwe Aziëroutes die de afgelopen maanden door enkele nieuwe klanten werden opgestart, dragen bij aan de extra groei. De activiteit bij de expressdiensten blijft structureel hoger dan in de voorbije jaren dankzij de toename van de online aankopen.
Zowel de import- als de exportvolumes name toe, vooral de invoer uit Azië en Noord-Amerika.
Ook het transport van Covid-19-vaccins van en naar Brussels Airport blijft doorgaan, intussen werden al meer dan 105 miljoen vaccins op de luchthaven behandeld. Dit maakt van Brussels Airport een belangrijke draaischijf in de wereldwijde distributie van Covid-19 vaccins.
Eind mei is er ook een heel belangrijke stap gezet in de verdere digitalisering van cargoprocessen op Brussels Airport. 12 cargopartners, 4 grondafhandelaars en 8 expediteurs, hebben zich akkoord verklaard om samen vanaf 1 juni het landside ophaal- en afleverproces volledig te digitaliseren. Dit is mogelijk via de zogenoemde Digital Green Lane, een combinatie van vier applicaties op BRUcloud, het data sharing platform van Brussels Airport, waarmee de voorbije jaren al pionierswerk is verricht door heel wat processen te digitaliseren.
Alle betrokken partners kunnen dankzij het gebruik van deze applicaties efficiënter en papierloos werken, wachtrijen vermijden en hun capaciteits- en middelenplanning optimaliseren. Later op het jaar zullen ook andere partners hierop instappen. Brussels Airport ambieert hiermee de eerste volledig digitale cargoluchthaven ter wereld te worden.
Het totale aantal vliegbewegingen daalde in mei 2021 met 67% ten opzichte van voor de crisis (2019); er waren 7.021 bewegingen (vergeleken met 21.055 in mei 2019). Het aantal passagiersvluchten daalde met 79%. Gemiddeld waren er 106 passagiers per vlucht.
Het aantal vrachtvluchten is hoger dan in 2020, met een groot aantal extra vluchten die worden uitgevoerd met passagiersvliegtuigen die enkel voor vracht worden ingezet, zonder dat daardoor het aandeel nachtvluchten toeneemt. Verscheidene luchtvaartmaatschappijen zetten deze passagierstoestellen in om bijkomende vrachtcapaciteit aan te bieden en zo het wegvallen van heel wat normale passagiersvluchten gedeeltelijk te compenseren.