Na respectievelijk twee jaar en 41 dagen werken, zijn ons vrachtplatform, Apron 9 met taxibaan N2, en baan 07L/25R, klaar voor de toekomst.
Apron 9 en N2: titanenwerk
Voor de renovatie van apron 9 en taxibaan N2 moest in totaal 130.000m² beton (ongeveer de oppervlakte van 20 voetbalvelden) worden opgebroken. De 96.000m² van de vliegtuigstands kregen een nieuwe betonverharding van maar liefst 40 cm dik. De 34.000 m² van de taxibaan werd heraangelegd in asfalt.
Er kwam een nieuwe afwatering om die van de apron te scheiden van die van de taxibaan. Het water van de vliegtuigstands kan nu rechtstreeks worden afgevoerd naar het waterzuiveringsstation. Er werden nieuwe dienstwegen aangelegd, zowel airside als landside met een nieuwe airside omheining. De apron werd verder voorzien van een nieuwe hoogspanningscabine en uitgerust met nieuwe 'apron flood lighting'.
Klaar voor de toekomst
Voor de renovatie van apron 9 werd optimaal gebruikgemaakt van de beschikbare oppervlakte. Bij het uittekenen van de nieuwe inrichting werd rekening gehouden met de verwachte mix tussen volvrachtverkeer en het expressvervoer. Er werd gezorgd voor voldoende manoeuvreerruimte en de apron werd uitgerust met de nodige voorzieningen om de operaties vlot en veilig te laten verlopen.
Alle gerenoveerde stands werden met 400Hz-aansluitpunten en een docking guidance system, een parkeerhulp voor vliegtuigen zeg maar, uitgerust. Bovendien is ook het milieu beter af: nu de stands zijn uitgerust met 400Hz aansluitingen, hoeven de vliegtuigen niet langer gebruik te maken van hun ingebouwde hulpmotor (APU) of mobiele dieselgeneratoren (GPU) wat resulteert in een aanzienlijke daling van de geluidsoverlast en de emissies.
Bijna op schema
Met de oplevering van de laatste fase is de grondige renovatie van apron 9 en taxibaan N2 afgerond. De werkzaamheden werden overigens bijna volledig volgens planning voltooid. En dit, ondanks de bom die in 2018 werd gevonden en de corona-uitbraak met haar strenge voorzorgsmaatregelen.
Vandaag beantwoordt apron 9 aan de hoogste normen in de industrie, wat perfect kadert in ons operational excellence-verhaal. En is het platform weer goed voor vier decennia dienst!
Een gloednieuwe baan 07L/25R!
Baan 07L/25R, met een lengte van 3.638 meter, is de belangrijkste baan van Brussels Airport. De laatste volledige renovatie van deze baan dateert van 1996. Na 24 jaar was een volledige renovatie nodig om een veilige landing en start van de vliegtuigen te garanderen.
Het asfalt, het drainagesysteem en de bakens werden in recordtijd vervangen: de werkzaamheden startten op 13 juli en werden op 23 augustus om 6u afgerond. Onze collega's werkten 24 uur per dag, 7 dagen per week, vaak in een zinderende hitte, om de klus te klaren. Enkele cijfers? Er werden in totaal meer dan 100.000 werkuren gepresteerd op 6 weken tijd door ongeveer 400 mensen per dag. In totaal hebben zo’n 1000 mensen meegewerkt aan dit project.
Aan iedereen die heeft meegewerkt aan de realisatie van deze werken: chapeau en een dikke merci!