Wat is WinterOps? Hoe werkt het? Wie maakt de runways sneeuwvrij?
De winter, sneeuw en ijs zijn niet altijd de dikste vrienden van een luchthaven. Veel sneeuwval, aanvriezende regen en koude kan in geen tijd voor veel problemen zorgen op Brussels Airport. Om dit te voorkomen zijn de werken voor WinterOps op 15 november van start gegaan tot en met 31 maart.
Wintercondities: wie, wat, waar, wanneer?
De verschillende ‘soorten wintercondities’ worden door verschillende factoren bepaald. In luchthaventermen spreken we van ‘heavy, moderate, light of no winter conditions’. Zowel de meteo, als het soort neerslag (natte en zware sneeuw, poedersneeuw, droge sneeuw, rijm, ijs, enz.) bepalen mee de soort conditie. Het weer kan snel omslaan, daarom heeft Brussels Airport de HELI (een real-time platform waarmee we te allen tijde de status van de luchthaven kunnen volgen) uitgebreid met gedetailleerde weersinfo die elk uur geüpdatet wordt.
Brussels Airport Company (BAC) zorgt voor de machines zodat vliegtuigen op een sneeuw- en/of ijsvrije piste kunnen landen en opstijgen. Meer dan 200 interne en externe medewerkers zijn verdeeld in vier ploegen om dit in goede banen te leiden. Ze zijn allemaal opgeleid volgens de BAC-technieken -en afspraken zodat alles uniform en vlot verloopt. Ze vormen als het ware allemaal schakels in een netwerk van tandwieltjes die mooi in elkaar vallen en op elkaar aansluiten.
De WinterOps vloot en zijn werking
De sneeuwploeg van dienst roteert in konvooien om de pistes sneeuw- en/of ijsvrij te houden. Afhankelijk van de gebruikte technieken en de weeromstandigheden, kan een piste opgeruimd worden in een recordtijd van 30 minuten, maar in het slechtste geval duurt het langer dan één uur of meer. De ruiming van de kruising van de banen neemt gemiddeld 25 minuten in beslag, net als het sneeuwvrij maken van exits (openingen op de piste die naar een taxiweg leiden).
De wintervloot bevat 35 machines aangekocht door BAC, maar externe partners kunnen bijkomende machines uitlenen indien nodig. De vloot van BAC bestaat uit negen zware sneeuwruimers die alle sneeuw opzij duwen, drie sneeuwblazers, zeven sproeimachines, vier machines om ‘high-speed exits’ vrij te maken, en een aantal kleinere machines om de stands sneeuwvrij te houden.
De-icing proces
De handlers van Brussels Airport staan in voor het de-icen, of het ontijzelen, van de vliegtuigen, en beschikken over hun eigen toestellen. Maar om de capaciteit verder te verhogen, worden er 11 toestellen door Brussels Airport aan hen ter beschikking gesteld om de vliegtuigen te de-icen. Deze toestellen zijn voornamelijk gecentraliseerd op drie verschillende remote de-icing platformen – W (Whisky), S (new South), of M (Mike). Deze platformen zijn sinds 2019 allemaal verbonden met de waterzuivering om het de-icingwater af te voeren en af te breken in de biologische waterzuivering. Dit proces werd de vorige jaren ook al gedaan, maar de toevoer van het de-icing water naar de waterzuivering is nu veranderd. De overige de-icing voertuigen van de handlers rijden rond om de resterende vliegtuigen op de stands te behandelen.
Voorbereiding en coördinatie vanuit het Airport Operations Center
Een goede coördinatie en communicatie tussen alle verschillende partijen is bij winteroperaties van essentieel belang. Daarom worden deze vanuit het Airport Operations Center (APOC) gecoördineerd. Niet alleen real-time, maar ook wanneer we wintercondities verwachten, brengt het APOC alle partners een dag op voorhand samen.
Op basis van de weersvoorspellingen wordt dan een winteractieplan opgesteld, en de impact op de capaciteit van de luchthaven berekend. Dat vertaalt zich dan in een ‘te verwachten impact op de luchthavenoperaties’. Het laat de luchthavenpartners toe zich optimaal voor te bereiden en de luchtvaartmaatschappijen om de juiste beslissingen te nemen over wat ze zullen doen met hun vluchten. Opeenvolgend kunnen ze hun passagiers informeren.