Op 1 juni werd er tijdens graafwerken aan apron 3 een vliegtuigbom uit Wereldoorlog II gevonden. Gelukkig kon het gevaarte worden ontmanteld zonder gevolgen voor personeel en passagiers.
Aan het woord is Jan Lambrechts, Head of Fire & Emergency Services van Brussels Airport Company. Hij maakte de gebeurtenis van dichtbij mee:
“Op 1 juni werd ik kort voor de middag gecontacteerd door Deputy Manager in staff, Filip Daenen. Tijdens graafwerken aan apron 3 was de aannemer op een vliegtuigbom gestoten.
De luchthavenbrandweer vroeg meteen bijstand aan het territoriaal bevoegd brandweerkorps, de Hulpverleningszone Vlaams-Brabant West. DOVO, de ontmijningsdienst van het Belgische leger, werd verwittigd en samen werden de mogelijke scenario’s besproken.
Crisiscel geactiveerd
Zoals het bij grote crisissen het geval is, werd ook nu meteen verzameld in het APOC (Airport Operations Center). De brandweer ontplooide zijn Cp-Ops (commandopost operaties) en vaardigde 2 duty managers af aan het APOC.
DOVO liet vervolgens een stelling van met stro gevulde containers rond het springtuig plaatsen met aan de achterkant een aarden wal als extra buffer. Zo kon de veiligheidsperimeter van 1.800 tot 250 meter gereduceerd worden.
De gebouwen van BAC (Satelliet), KPMG (Passport) en Deloitte (Gateway) werden preventief geëvacueerd. Runway 01R 25L werd even gesloten, maar dit had geen grote impact op het vliegverkeer.
De twee vliegtuigen die nog op apron 3 stonden werden preventief naar een andere locatie ‘getowed’. Tijdens de ontmanteling zelf werd de zuidkant van pier B even ontoegankelijk gemaakt voor publiek en vliegtuigen.
Gevaar geweken!
Na het verwijderen van de ontsteking was de klus geklaard.
Gelukkig gebeurde dit in alle veiligheid en waren er geen gevolgen voor passagiers of personeel.
Om even een idee te geven … met 5 gram TNT blaas je een auto de lucht in, letterlijk. Deze bom woog 250 kilogram en had 120 kilo TNT aan boord.
De impact bij ontploffing was immens geweest.”