Met 24.000 werknemers en dagelijks 70.000 passagiers over vloer zamelt de luchthaven elke dag ongeveer 15 vrachtwagens afval in: plastieken drankflesjes, etensresten, oud papier, etc. Niet al dat afval komt in de juiste vuilbak terecht waardoor het afval niet altijd kan gerecycleerd worden. De vele buitenlandse reizigers zijn bovendien vaak weinig vertrouwd met het Belgische sorteersysteem. De Belgische passagiers zijn zich dan weer niet altijd bewust van de mogelijkheden om buitenshuis te sorteren.
Brussels Airport en Fost Plus slaan daarom de handen in elkaar om meer afval te voorkomen, beter te sorteren en nog meer te recycleren. Op 25 juni schaarden Brussels Airport Company, Fost Plus, AB Inbev, Air Cargo Belgium, ASBO, Autogrill, Aviapartner, Brussels Airlines, Coca-Cola, DHL, Exki, Facilicom, G4S, Guapa, H.R.S., International Duty Free (IDF), Interparking, ISS, LSG Skychefs, Mobility Masters, OVAM, Suez, Swissport, TUI Belgium en Ziegler zich achter de doelstellingen van de Afvalcharter van Brussels Airport.
Door dit charter te ondertekenen, maken zij de expliciete keuze voor een circulaire economie en engageren ze zich om het afval op de luchthaven drastisch te verminderen. Tegen 2023 willen alle partners minstens 50% van al het afval op de luchthaven te recycleren, inclusief het afval afkomstig van passagiers. Dat is het dubbele van het huidige recyclagepercentage.
Dit charter is een duidelijk engagement om niet alleen de recyclagegraad tegen 2023 naar 50% te verhogen van alle afval dat op de luchthaven geproduceerd wordt, maar ook om de totale afvalberg te verkleinen. Om deze doelstelling te halen, begeleidt Fost Plus, samen met Brussels Airport Company, elk bedrijf om een eigen actieplan met concrete maatregelen op te stellen om het afval beter te beheren en om passagiers te sensibiliseren om ook op de luchthaven correct te sorteren.