Op 28 oktober werd gestart met de tweede fase van de vervanging van de passagiersbruggen van pier B, namelijk de ontmanteling van gates B37, B38 en B40. In een eerste fase werd in april vorig jaar een drievoudige passagiersbrug in dienst genomen aan gate B31-33.
Aan gate B37 wordt de enkelvoudige passagiersbrug vervangen door een dubbele passagiersbrug. De passagiersbruggen aan B38 en B40 blijven enkelvoudige bruggen. De tweede fase zal afgerond zijn tegen april 2020 en alle passagiersbruggen zullen vervangen zijn tegen september 2022.
Hernummering bussing gates op pier B en opening van OSS RAL-punt
De nieuwe nummering van de bussing gates en de opening van de OSS RAL kwamen er aan de vooravond van de tweede fase van de vervanging van de passagiersbruggen van pier B.
Sinds 23 oktober dragen de bussing gates in pier B de nummers B18 tot en met B26. Niet-Schengen passagiers die per bus naar hun vliegtuig worden gebracht, moeten halverwege pier B het hellend vlak naar het bussing platform nemen. De bussing gates waren voordien genummerd van B80 tot en met B98. De nieuwe nummering komt nu intuïtief beter overeen met de plaats waar passagiers het hellend vlak naar beneden moeten nemen.
Op 25 oktober ging ook een nieuwe Remote Access Lounge (RAL) open. Deze lounge bevindt zich halfweg pier B op niveau tarmac. Aankomende transferpassagiers die onder de One Stop Security regelgeving van de EU vallen, kunnen van daaruit rechtstreeks via een trap en het hellend vlak naar de vertrekzone van pier B.
De winst van de OSS RAL is dubbel. Een passagier die onder het OSS-principe valt, moet niet meer nodeloos door een bijkomende screening en kan meteen genieten van het beste wat de luchthaven te bieden heeft. Het transfer screening platform op pier B moet bovendien minder passagiers verwerken, waardoor de wachttijden voor de andere passagiers dalen.