Het ambitieuze Stargate-project voor de vergroening van de luchtvaart werd op donderdag 25 november officieel afgetrapt met een persconferentie in de Skyhall.
In het kader van de Europese Green Deal, riep de Europese Commissie op om projecten in te dienen om de milieu-impact van de transportsector drastisch te verlagen. Brussels Airport nam het initiatief om samen met 21 partners, waaronder drie Europese luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, mobiliteits-en kennisinstellingen en lokale overheden, het ambitieuze Stargate-programma in te dienen. Dit programma omvat innovaties en initiatieven voor een versnelde transitie naar een groenere luchtvaart. Het Stargate-project werd geselecteerd en kan de komende 5 jaar rekenen op subsidies voor in totaal 24,8 miljoen euro.
Tijdens een persconferentie in de Skyhall werd het Stargate-project onder grote belangstelling officieel afgetrapt. Ook eerste minister Alexander De Croo en minister van mobiliteit Georges Gilkinet namen deel, zij het virtueel.
Drie grote pijlers
“Met Stargate willen we samen met onze partners laten zien dat een duurzamere luchtvaart mogelijk is, en dat we daarin het voortouw willen nemen. Door samenwerking en innovatie willen we een antwoord bieden op de klimaatuitdagingen waar we voor staan,” licht Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company, het project toe.
Stargate omvat een dertigtal kleinere en grote projecten die steunen op drie grote pijlers:
- de verdere decarbonisatie (= het CO2-vrij maken) van de luchthavenoperaties,
- het verbeteren van de lokale omgevingskwaliteit,
- en het verbeteren van de modal split.
Een greep uit de voorgestelde projecten: elektrisch taxiën, gebruik van waterstof als brandstof voor grondafhandelingsmateriaal, het bouwen van een menginstallatie voor biobrandstof en van een bio-vergistingsinstallatie voor het opwekken van energie, het openbaar vervoer aantrekkelijker maken voor passagiers...
“Door kennis en ervaringen uit te wisselen met onze partners kunnen wij van elkaar leren en zullen wij ook de concrete projecten die op Brussels Airport succesvol blijken, als eerste op partnerluchthavens van Athene, Budapest en Toulouse kunnen uitrollen", gaat Arnaud Feist verder.
De andere partners in het consortium zijn Brussels Airlines, TUI, DHL Aviation, Engie Laborelec, Air Cargo Belgium, Skytanking, skeyes, To70, Lux Mobility, Universiteit Hasselt, expertisecentrum Erasmus UPT, IES R&D, Sopra Steria, Provincie Vlaams-Brabant, Quatra, Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO), NMBS en het Vlaams Instituut voor Logistiek.
Het worden boeiende tijden!