Het oude dak van de Sky Hall kon geen bijkomende belasting meer aan en was niet meer brandveilig. Daarom werd het de voorbije weken overspannen met een reusachtige stalen constructie. Drie grote spanten werden als het ware in de bestaande constructie geschoven.
Brussels Airport-collega, Jurgen Sagaert, projectmanager bij IRE, bedacht een out-of-the-box-oplossing, en dat is best wel letterlijk te nemen. Het oude dak van de Sky Hall dient nu als vals plafond. Een nieuwe, stalen constructie bestaande uit drie grote spanten, neemt deze functie over. Hoogtechnologische rook- en warmteafvoer garanderen de brandveiligheid.
De kranen die het gevaarte optilden, behoren tot de grootste in België, de hele operatie was dus behoorlijk spectaculair. De renovatie stond onder begeleiding van een erfgoedarchitect, aangezien het iconische luchthavengebouw opgenomen is in de erfgoedinventaris.
Bepaalde elementen in de architectuur zullen behouden worden en de geplande renovaties zullen uitgevoerd worden in de geest van toen. We gaan dus terug in de tijd, maar met het nodige comfort. De Sky Hall wordt aangepast aan de noden van vandaag, onder meer op het vlak van de temperatuursregeling, akoestiek, isolatie en brandveiligheid.
Dit vormt een mooi verhaal van ondernemerschap binnen onze luchthaven, waar alle betrokkenen terecht trots mogen op zijn.
Nog enkele technische details:
- De spanten wegen elk 46 ton en zijn 55m lang. 35m daarvan dient als uitkraging of “porte-à-faux”. De spanten werden modulair ingebracht.
- De steunpilaren binnenin werden reeds met staal bekleed en versterkt om deze zware constructie te kunnen dragen.
- De Sky Hall zelf is 100m lang en 55m breed
Bekijk hier de timelapsvideo en maak het vanop de eerste rij mee.