Het Airport Operations Plan (AOP) is een concept dat gedefinieerd werd door SESAR Joint Undertaking, een werkgroep van de Europese Commissie die verantwoordelijk is voor de optimalisatie van het Europese luchtruim. Om luchthavens en luchtverkeersleiders te ondersteunen bij de implementatie van dergelijke initiatieven ter verbetering van de Europese luchtvaart, kunnen ze subsidies aanvragen. Brussels Airport Company heeft in 2017 de krachten gebundeld met 11 andere luchthavens en 2 luchtverkeersleiders om samen op een geharmoniseerde manier in elke luchthaven een AOP uit te werken. In september 2018 werden de subsidies toegekend aan deze gezamenlijke groep.
SESAR Joint Undertaking heeft het basisconcept van het AOP gedefinieerd, maar nu is het aan de luchthavens om die basis van het AOP verder vorm te geven. Daarvoor zitten we nu op regelmatige basis samen met verschillende Europese luchthavens. Van zodra de basis gelegd is, zal elke luchthaven haar eigen AOP verder uitwerken. Elke luchthaven werkt namelijk op een andere manier. Tegen 2021 – de deadline die SESAR vooropgesteld heeft om het AOP te implementeren – zullen de 12 luchthavens dus elk een eigen AOP hebben. Brussels Airport Company is projectleider van dit gezamenlijk Europees project.
We zijn op schema om de deadline begin 2021 te halen. Sterker nog: in december 2018 hebben we reeds een eerste basisversie van het AOP gelanceerd met de transfermatrix als eerste module. Omdat we telkens in kleine stappen het AOP verder willen uitbreiden en verbeteren, werken we op verschillende kleine projecten binnen het AOP tegelijkertijd. Elke 3 maanden worden nieuwe onderdelen in gebruik genomen, getest en verfijnd. Op die manier krijgen we steeds nieuwe input en interessante inzichten in hoe ons AOP in de praktijk werkt.
Als we op deze manier verder werken, zal 2021 niet het einde zijn van ons project, maar de start van een mooi toekomstverhaal voor Brussels Airport. Een toekomst waar we samen naartoe werken.