SAF incentive

Algemene uitgangspunten

  • Totaal beschikbaar budget: € 1.345.000; 
  • De incentive wordt ter beschikking gesteld aan alle luchtvaartmaatschappijen actief op de luchthaven Brussel-Nationaal (hierna, ‘Brussels Airport’ of ‘BRU’) (pax, cargo en genav); 
  • Er is een maximum van € 200.000 per luchtvaartmaatschappij. In overeenstemming met de minimisregeling, die van toepassing is op het SAF Incentive Programma, mag een luchtvaartmaatschappij maximaal € 200.000 aan incentives ontvangen binnen een periode van drie jaar.

Voorwaarden (cumulatief)

  • Enkel de aankoop van “kwalitatieve” Sustainable Aviation Fuel (hierna, ‘SAF’) komt in aanmerking. Kwalitatieve SAF is een mengsel van fossiele brandstof en een SBC (zuivere SAF) afkomstig van duurzame bronnen en gecertificeerd in overeenstemming met de Richtlijn Hernieuwbare Energie (REDII Bijlage IX, Deel A of B) = alleen residuen of biomassa die niet concurreren met de voedselproductie;
  • Enkel (blended) SAF met een minimaal mengpercentage van 25% komt in aanmerking;
  • De aangekochte SAF dient gelinkt te worden aan een vlucht vanuit BRU (effectief getankt op BRU; gelinkt aan BRU door mass-balance systeem op de CEPS pijpleiding; of via Book&Claim gelinkt aan BRU) tijdens de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025;
  • Enkel van toepassing op vertrekkende vluchten vanop BRU.

Toewijzingsmethode

  • De toewijzing van de SAF-incentive wordt gecoördineerd door Brussels Airport Company (hierna, ‘BAC’) door middel van de principes en voorwaarden zoals goedgekeurd door de overheid. 
  • Per kwartaal is een subsidiebedrag beschikbaar van maximaal € 325.000 (= totale subsidie verdeeld over 4 kwartalen); 
    • Kwartaal 1: € 325.000
    • Kwartaal 2: € 325.000
    • Kwartaal 3: € 325.000
    • Kwartaal 4: € 325.000
  • De incentive bedraagt maximaal 80% van de meerkost van blended SAF – aan te tonen door de luchtvaartmaatschappij op basis van aankoopfacturen van zowel SAF als Jet-A1 – met een maximum van € 1.000 per metric ton getankte SAF (biofuel of e-fuel (synthetische kerosine)). 
  • In maand M–1, voor het begin van elk kwartaal stellen luchtvaartmaatschappijen BAC in kennis van hun interesse om gebruik te maken van de SAF-incentive voor de aankoop en uptake van SAF op BRU. Dit betekent voor Q2 voor 31/03/2025; voor Q3 voor 30/06/2025 en voor Q4 voor 30/09/2025.
  • Bij deze eerste kennisgeving dienen de luchtvaartmaatschappijen een eerste realistische inschatting mee te geven van de verwachte hoeveelheid zuivere SAF (metric ton) en fossiele brandstof (Jet-A1) (metric ton) die zal getankt worden gedurende dat kwartaal, evenals een inschatting van de kost van de zuivere SAF (€/metric ton) én de kost van fossiele brandstof (Jet-A1) (€/metric ton) gedurende datzelfde kwartaal. Ook het percentage van de blended SAF zal meegedeeld worden. 
  • Op basis van deze input beoordeelt BAC de totale verwachte hoeveelheid SAF-afname (en bijbehorende meerkosten) zoals toegezegd door de luchtvaartmaatschappijen. En zal de voorlopige incentive bepaald worden. 
  • Indien deze prognose het kwartaalbudget niet overschrijdt (minder dan € 325.000), reserveert BAC deze bedragen per luchtvaartmaatschappij. 
  • In het geval deze prognose het beschikbare budget overschrijdt, reserveert BAC het budget pro rata per luchtvaartmaatschappij. 
  • Op het einde van elk kwartaal, en niet later dan M+1, dienen de luchtvaartmaatschappijen alle relevante bewijzen aan BAC voor te leggen. Dit betekent voor Q1 voor 30/04/2025; voor Q2 voor 31/07/2025; voor Q3 voor 31/10/2025 en voor Q4 voor 31/01/2026:
    • Op basis van de aankoopfacturen worden de werkelijke hoeveelheden (metric ton) getankte blended SAF en fossiele brandstof (Jet-A1) aangetoond evenals de werkelijke kost (€/metric ton) voor de getankte blended SAF en Jet-A1. Ook het percentage blended SAF wordt aangegeven.
    • Duurzaamheidscertificaat van de feedstock van de SAF: REDII compliant (annex 9a & 9b);
    • Een verklaring op eer dat er geen cumul optreedt (bv. via SAF-programma's van luchtvaartmaatschappijen waarbij de passagier de CO2-uitstoot vrijwillig kan compenseren via de aankoop van SAF); 
    • Alle andere informatie die relevant wordt geacht om te staven dat aan de voorwaarden van deze SAF-incentive is voldaan;
  • Op basis van de aangeleverde documenten berekent BAC de incentive: 
    • per getankte ton SAF bedraagt de subsidie maximaal 80% van de incrementele meerkost (aan te tonen door de luchtvaartmaatschappij op basis van aankoopfacturen), 
    • waarop een cap wordt gehanteerd van € 1.000 per metric ton getankte SAF (biofuel of e-fuel (synthetische kerosine)).
  • De eigenlijke uitbetaling van de SAF-incentive zal gebeuren op basis van de pro rata opname van de SAF met een maximum van het 'gereserveerde' bedrag. Indien een luchtvaartmaatschappij het voorspelde volume niet heeft verbruikt, wordt haar subsidie verlaagd ten opzichte van de theoretische toewijzing;
  • De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het aanleveren van alle noodzakelijke informatie aan BAC, evenals voor de correctheid van de aangeleverde informatie, zodat BAC de voorlopig en definitieve incentive kan vastleggen;
  • Algemeen geldt een maximale subsidie van € 200.000 per luchtvaartmaatschappij;
  • Na de uitbetaling van het SAF-incentive aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappijen, zal door BAC een rapport worden opgemaakt waarbij wordt opgelijst welke luchtvaartmaatschappijen gebruik hebben gemaakt van het SAF-incentive, welke hoeveelheden SAF door hen werd aangekocht, en het SAF-incentive-bedrag dat hen werd uitbetaald.

Alle communicatie in verband met deze incentive dient te gebeuren via volgend mailadres: SAFincentive@brusselsairport.be