02/02/2024
De voorbije 5 jaar was Brussels Airport projectleider van een Europees project om op luchthavens een Airport Operations Plan (AOP) te ontwikkelen en optimaliseren. De bedoeling van zo’n AOP is om met behulp van data en artificiële intelligentie voorspellingen te maken om de processen op de luchthaven en de ervaring van de passagiers te optimaliseren. Dankzij het AOP kan men op basis van data nog beter anticiperen en inspelen op problemen, zowel vooraf als in de dagelijkse werking, en zo zorgen voor een nog efficiëntere en comfortabelere ervaring voor de passagiers. Na de succesvolle uitrol en eerste optimalisaties, zal Brussels Airport verder inzetten op innovatie om het AOP nog performanter te maken.
Het basisconcept van een “Airport Operations Plan” werd gedefinieerd door SESAR, een publiek-privaat partnerschap van de Europese Commissie dat verantwoordelijk is voor de optimalisatie van het Europese luchtruim. Het AOP is een evoluerend plan dat inzicht geeft in de operaties en processen van een specifieke luchthaven, dat toegankelijk is voor alle operationele partners. Door het samenbrengen van data uit verschillende systemen, het gebruik van deze data, voorspellingsmodellen en algoritmes is zo’n plan een belangrijk middel voor het optimaliseren van de processen.
Het is aan de luchthavens zelf om het AOP vorm te geven, voor bepaalde Europese luchthavens, grotere hubs, is een AOP ook een Europese verplichting. Brussels Airport heeft in 2017 de krachten gebundeld met 11 andere luchthavenuitbaters en 2 luchtverkeersleidersdiensten, waaronder skeyes, om samen in elke luchthaven een AOP uit te werken. Sinds september 2018 ontvangt dit consortium ook Europese subsidies voor dit project, waarvan Brussels Airport projectleider is, dit project is eind 2023 succesvol afgerond.
Met het Airport Operations Plan verloopt de hele reis van de passagier van zijn verplaatsing naar de luchthaven tot het instappen in het vliegtuig nog vlotter dankzij het gebruik van big data en artificiële intelligentie. Dankzij het AOP kunnen we beter anticiperen op ongewone operaties, gaande van de piekperiodes tot periodes met winterweer, en deze sneller verhelpen om de impact voor onze passagiers en het personeel tot een minimum te beperken.", legt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport, uit. “Brussels Airport heeft een leidende rol in dit Europese project en is uitgegroeid tot een internationale referentie op dit vlak, iets waar we fier op kunnen zijn!”
Bij Brussels Airport zijn er de voorbije jaren heel veel data verzameld. Onder meer over de drukke en minder drukke momenten op de luchthaven, hoe lang het duurt per passagier om door de veiligheidscontrole te gaan, enz. Daarnaast worden er ook gegevens verzameld over specifieke situaties, zoals weeromstandigheden. Het AOP brengt al die informatie samen in een computermodel. Door middel van algoritmes en artificiële intelligentie worden hiermee voorspellingen gemaakt.
Op basis van deze informatie kan het APOC, het Airport Operations Centre dat de operationele partners samenbrengt, dan de nodige maatregelen nemen om de passagierservaring zo optimaal mogelijk te maken en ook ad hoc nog beter inspelen op onvoorziene omstandigheden. Er wordt hierbij gefocust op vier verschillende processen: de reis van de passagier doorheen de luchthaven: van de veiligheidscontrole, langs de paspoortcontrole tot aan de gate; het bagageproces van check-in tot inladen in het vliegtuig; het afhandelingsproces van de vliegtuigen, tot ze klaar zijn voor vertrek; en de bereikbaarheid van de luchthaven, waarbij gekeken wordt naar het verkeer, het openbaar vervoer en de parkingcapaciteit.
Het AOP geeft voorspellingen van 6 maanden tot 2 dagen voor de eigenlijke operaties, maar ook informatie in real-time over processen zoals de veiligheidscontrole en grenscontrole, zodat er ook meteen kan worden bijgestuurd om bvb. de wachttijden te beperken. Na de operaties kan de rapportering gebruikt worden voor de evaluatie en verbetering van de processen.
Niet enkel voor de passagiers, maar ook voor luchthavens heeft een AOP een ontzettend grote meerwaarde op vlak van efficiëntie en dienstverlening. Hoeveel passagiers per uur verwacht de luchthaven over een maand tijdens de ochtendpiek aan de veiligheidsscreening? Hoelang doet de bagage van een bepaalde vlucht erover van check-in tot inladen? Hebben transferpassagiers met bagage die straks landen met vertraging nog voldoende tijd om een bepaalde connectie te halen?
Dankzij de informatie en voorspellingen van het AOP kan op dergelijke vragen perfect worden ingespeeld en de nodige planning gebeuren. Dat maakt het niet alleen een enorm waardevolle tool niet alleen voor luchthavens die het verplicht moeten implementeren, maar voor alle luchthavens. Daarom biedt Brussels Airport haar expertise via haar dochteronderneming Airport Intelligence ook aan aan andere luchthavens.
Het eerste AOP-project, met Europese steun, is nu afgelopen, maar er komt uiteraard een vervolgproject, om, naast het dagelijks gebruik van AOP, het AOP verder te blijven ontwikkelen. Brussels Airport heeft opnieuw de krachten gebundeld met een consortium, met 18 luchthavens, 1 luchtverkeersleider en Eurocontrol, en een nieuwe projectaanvraag ingediend.
Dit project is medegefinancierd door de Europese Unie. Opvattingen en meningen zijn echter uitsluitend die van de auteur(s) en komen niet noodzakelijkerwijs overeen met die van de Europese Unie of het Europees Agentschap voor Klimaat, Infrastructuur en Milieu. Noch de Europese Unie, noch de subsidieverlenende instantie kan hiervoor verantwoordelijk worden gesteld.