29/03/2024
Minister van Omgeving Demir heeft Brussels Airport een nieuwe omgevingsvergunning toegekend. Deze beslissing garandeert dat de activiteiten van de luchthaven de komende jaren kunnen worden verdergezet, maar bevat wel strenge bijkomende exploitatievoorwaarden, zowel op vlak van vliegbewegingen als op vlak van geluid, die een impact hebben op de toekomst van de luchthaven. Eerst moet nu de Europese “Evenwichtige Aanpak”-verordening worden doorlopen, voordat dergelijke exploitatiebeperkingen kunnen opgelegd worden.
Brussels Airport heeft op vrijdag 29 maart een nieuwe omgevingsvergunning van onbepaalde duur gekregen, verleend door Vlaams minister van Omgeving Demir. De vorige omgevingsvergunning van Brussels Airport is geldig tot 8 juli 2024, dankzij deze tijdige beslissing kan Brussels Airport haar activiteiten verderzetten. Met deze vergunning is er op korte termijn groei en verdere ontwikkeling mogelijk. Brussels Airport zal volop blijven werken aan de versterking van de connectiviteit zowel voor passagiers als goederen, Europees en intercontinentaal.
Als luchthaven heeft Brussels Airport altijd gestreefd naar een evenwicht tussen het vervullen van haar sociaaleconomische rol en het verzekeren van connectiviteit, en de impact op de omgeving. En de luchthaven zal dit blijven doen, met duurzaamheid als een topprioriteit binnen haar strategie.
Op basis van een eerste analyse bevat de vergunning verregaande exploitatiebeperkingen. De beperking van het aantal vliegbewegingen die de vergunning oplegt, treft de toekomst van het hele ecosysteem op de luchthaven. 240.000 vliegbewegingen per jaar geeft een groeimarge tot 2032, maar er zal een bijstelling nodig zijn om daarna verder te groeien. Daarnaast bevat de vergunning ook strenge reductiedoelstellingen op vlak van geluid.
Dergelijke exploitatiebeperkingen mogen slechts worden ingevoerd na het volgen van de Europese “Evenwichtige Aanpak”-verordening. Het resultaat van deze procedure zal moeten aantonen of de voorliggende maatregelen effectief kunnen opgelegd worden, of moeten bijgestuurd worden. Indien deze beperkingen zo worden geïmplementeerd, zou dit leiden tot een krimp in de activiteiten van de luchthaven, wat een zware impact zou hebben op de connectiviteit van ons land en de sociaal-economische rol van de luchthaven, met vandaag 64.000 directe en indirecte werknemers.