26/02/2018
Naar jaarlijkse traditie reikt Brussels Airport Company ook dit jaar de Brussels Airport Aviation Awards uit. Tijdens de 11e editie wil de luchthaven de luchtvaartmaatschappijen en partners bekronen die zich gedurende het afgelopen jaar hebben onderscheiden op vlak van punctualiteit en performantie, milieu en veiligheid, ontwikkeling van het netwerk en nieuwe routes. Dit jaar wordt ook voor het eerst de nieuwe ‘logistic provider award’ uitgereikt, net als de tweejaarlijkse Diamond Award.
CEO van Brussels Airport Company Arnaud Feist heeft het genoegen om de Diamond Award te mogen uitreiken aan de 3.500 medewerkers van Brussels Airlines. Het is de 5e keer dat de Diamond Award wordt uitgereikt, de award bekroont een persoon of een organisatie die consistent heeft bijgedragen aan de succesvolle ontwikkeling van Brussels Airport.
”Brussels Airlines is de afgelopen jaren één van de snelst groeiende luchtvaartmaatschappijen in Europa geweest, met op Brussels Airport een groei van 5 miljoen passagiers in 2010 naar 9,1 miljoen in 2017. Het intercontinentale netwerk is uitgebreid van sub-Sahara Afrika naar Noord-Amerika en India. Het lidmaatschap van Star Alliance heeft bovendien vele andere intercontinentale luchtvaartmaatschappijen naar Brussels Airport gebracht. Brussels Airlines is ook de vliegende ambassadeur voor België. Initiatieven zoals Hi Belgium en de vliegtuigen met Belgische iconen maken de luchtvaartmaatschappij zeer herkenbaar in het buitenland en geven zo een belangrijke bijdrage voor het toerisme naar België. Met de Diamond Award willen wij alle 3.500 medewerkers van Brussels Airlines bedanken voor alle inspanningen die ze dagelijks doen voor deze fantastische prestatie.”
De Network Development Awards gaan naar luchtvaartmaatschappijen die nieuwe routes hebben opgestart of een opmerkelijke groei van passagiers of vracht hebben gerealiseerd.
Network Development Award Short Haul Airline: Air Arabia Maroc
Air Arabia Maroc voegde afgelopen jaar Fez toe aan haar netwerk en tekende een groei van 20% in het aantal passagiers op. Met 4 rechtstreekse bestemmingen in Marokko is Brussels Airport een van hun grootste Europese hubs.
Network Development Award Long Haul Airline : Hainan Airlines
Sinds oktober vliegt Hainan Airlines drie keer per week rechtstreeks naar de nieuwe Chinese bestemming, Shanghai. Op 20 maart worden daar nog twee wekelijkse vluchten naar Shenzhen aan toegevoegd.
Network Development Award Cargo Airline: DHL Aviation
DHL Aviation opende in 2017 de nieuwe ‘state of art’ hub op BRUcargo en heeft het afgelopen jaar ook weer meer vluchten uitgevoerd.
Brucargo Award: Belgische douane
De Belgische douane krijgt de Brucargo award voor al zijn initiatieven en de gezamenlijke projecten om de processen op Brucargo te verbeteren.
Logistic Provider Award: Panalpina
De nieuwe award ‘logistic provider’ bekroont de logistieke dienstverlener die zich het afgelopen jaar heeft onderscheiden in termen van groei of verdere ontwikkeling van activiteiten. De allereerste winnaar van deze award is Panalpina die zijn warehouse capaciteit heeft verdubbeld, de diensten verder heeft gedigitaliseerd en heeft geïnvesteerd in het vervoer van bederfbare goederen.
De tweede categorie van Awards is die van Environment en Safety. Deze awards worden uitgereikt aan luchtvaartmaatschappijen of partners die in het bijzonder bijgedragen hebben aan het milieu en aan een voortdurende verbetering van veiligheidsstandaards en –bewustzijn.
Environment Award: TUI fly
TUI fly heeft een groot order geplaatst voor de nieuwe generatie Boeing 737MAX vliegtuigen. Het eerste exemplaar is op 30 januari geland op Brussels Airport en TUI fly België zal in 2018 al vier van deze bijzonder geluidsarme toestellen inzetten. Ook zal dit jaar een tweede Boeing 787 aan de lange afstandsvloot worden toegevoegd.
Safety Award: Brussels Airfuels Services
Brussels Airfuels Services heeft een pro-actieve en constructieve samenwerking op alle aspecten van veiligheid op het luchthaventerrein. Het is niet de eerste keer dat Brussels Airfuels Services deze award in ontvangst mag nemen, eerder wonnen ze de award al in 2009.
De Performance and Punctuality Awards worden uitgereikt aan de passagiers- en vrachtluchtmaatschappijen die stipt en performant zijn. Punctualiteit is de beste on-time performance, d.w.z. met een aankomst of een vertrek binnen de 15 minuten van de schematijd. Aan de hand van het aantal wekelijkse vluchten, aantal bestemmingen, totale hoeveelheid gevlogen vracht, vracht per vlucht en de groei in vrachttonnage wordt de performantie voor vracht berekend.
Performance Award Cargo Airline: Ethiopian Airlines Cargo
Ethiopian Airlines Cargo presteerde het afgelopen jaar uitzonderlijk op de totale hoeveelheid gevlogen vracht, vracht per vlucht en groei in vrachttonnage.
Punctuality Award Short Haul Airline: Iberia
Iberia heeft een punctualiteit van 89% voor de drie dagelijkse vluchten naar Madrid.
Punctuality Award Long Haul Airline: ANA
All Nippon Airways heeft een punctualiteit van 92% voor hun dagelijkse vlucht naar Tokyo.