HIVA-KU Leuven presenteert eerste post-covid arbeidsmarktstudie over de luchthaven

Brussels Airport - General

Met bijna ​​85.000 directe en indirecte jobs, 79% voltijdse jobs en hoge interregionale arbeidsmobiliteit blijft Brussels Airport een sterke jobmotor

Brussels Airport blijft één van de grootste én meest aantrekkelijke werkplekken in ons land. Dat bevestigt de nieuwe arbeidsmarktstudie over Brussels Airport uitgevoerd door HIVA-KU Leuven. Uit deze eerste post-covid trendanalyse over de luchthaven blijkt dat er bijna 30.000 directe jobs zijn op en rond de luchthaven, 335 bedrijven uit 3 clusters en 18 sectoren. Met daarnaast nog eens 55.000 indirecte jobs is de luchthaven niet alleen een unieke arbeidsmarkt, maar ook een krachtige katalysator voor de Belgische economie als tweede grootste economische groeipool van het land. De luchthaven rekruteert nationaal en ziet een opvallende stijging van werknemers uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (20% in vergelijking met 16% in 2017), daarnaast komt 11% van het personeel uit het Waals Gewest. Het aantal voltijdse jobs blijft stijgen naar 79% tegenover 72% in de studie van 2017, in Vlaanderen is dit gemiddeld 59%.  

Eerste post-Covid arbeidsmarkttrends en cijfers voor Brussels Airport 

Met dit trendrapport over de tewerkstelling op Brussels Airport heeft HIVA-KU Leuven, in opdracht van tewerkstellingscentrum Aviato, na een eerste nulmeting in 2017, opnieuw de volledige directe tewerkstelling op de luchthaven uitgebreid in kaart gebracht. Deze studie is gebaseerd op het vierde kwartaal van 2022 en geeft dus de situatie weer na de covid-jaren.  

Uit de studie blijkt dat de directe tewerkstelling gegroeid is sinds 2017 en dus ook herstelt na de pandemie, met 29.835 directe werknemers bij 335 bedrijven eind 2022. Dit is 25% meer dan in 2017. Daarnaast blijkt uit deze studie dat er 54.897 indirecte jobs zijn gelinkt aan de aanwezigheid van de luchthaven, wat het totale aantal jobs op 84.732 brengt. 

“Deze arbeidsmarktstudie bevestigt het belang van Brussels Airport als sterke jobmotor en tweede belangrijkste economische groeipool van België. Dit recordaantal jobs illustreert ook de wendbaarheid van de luchthavengemeenschap, die zich goed hersteld heeft na de covidpandemie en niet alleen de jobs heeft kunnen vrijwaren, maar ook weer groeit. Daarnaast toont deze studie de kwaliteit, diversiteit en stabiliteit van de werkgelegenheid op de luchthaven aan. Brussels Airport blijft een aantrekkelijke werkplek met heel wat jobmogelijkheden en Aviato speelt een cruciale rol in het verbinden van werkzoekenden met de 335 bedrijven op Brussels Airport.” zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. 

Unieke arbeidsmarkt: 3 clusters actief in 18 sectoren  

Het onderzoeksteam van HIVA-KU Leuven o.l.v. Prof. Ludo Struyven en Research manager Tim Goesaert is de wetenschappelijke partner van de arbeidsmarktstudie. 

“Deze meting onthult de eerste post-Covid arbeidsmarkttrends en is een uitgebreide en transparante studie over de directe en indirecte tewerkstelling op de luchthaven. We krijgen inzicht in meer specifieke  en demografische gegevens, zoals het type jobs op de luchthaven en het profiel van de werknemers: waar ze wonen, de man-vrouw verdeling, hun leeftijd, en meer. De luchthaven biedt een hoog aantal jobs op een relatief klein gebied, en dat in heel wat sectoren.” - Senior Research Associate Tim Goesaert, HIVA-KU Leuven. 

De unieke arbeidsmarkt van Brussels Airport bestaat uit 3 clusters en 18 sectoren: 

  • De luchtvaartcluster omvat transport door de lucht en airport handling, goed voor 31,5% (40,1% in 2017) van het totale aantal werknemers. 

  • De cluster andere luchthavengebonden activiteiten ondersteunt de eerste cluster met activiteiten zoals vrachtverwerking, opslag, posterijen, koeriers, beveiliging en industriële reiniging, en vertegenwoordigt 49,8% (50,4% in 2017) van de werknemers. 

  • De businesscluster, bestaat uit bedrijven die vanwege de multimodale bereikbaarheid op het luchthaventerrein zijn gevestigd, zonder directe band met luchthavenactiviteiten. Deze cluster zag een toename tot 18,7% (9,5% in 2017) van het totale aantal werknemers. Na de vorige studie hebben bedrijven zoals Deloitte en KPMG zich op de luchthaven gevestigd in nieuwe kantoorgebouwen wat deze groei verklaart. 

Interregionale arbeidsmobiliteit werpt zijn vruchten af 

De studie toont een stijging van het aantal werknemers uit alle drie de gewesten, maar vooral de toename van werknemers uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opvallend. 

  • Van de 29.835 werknemers komt 69% (tegenover 74% in 2017) uit het Vlaams Gewest, met daarbij 37,5% uit Vlaams-Brabant. Werknemers pendelen ook vanuit de provincies Antwerpen (16,2%), Oost-Vlaanderen (8,8%), Limburg (4%), en West-Vlaanderen (2,6%). 

  • Uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest komt bijna 1 op de 5 werknemers oftewel 20% (16% in 2017), voornamelijk uit Brussel, Schaarbeek, en Anderlecht.  

  • Het Waals Gewest levert 11% (10% in 2017) van de werknemers. 

De vele vacatures op de luchthaven bieden kansen voor werkzoekenden, niet alleen uit Vlaanderen, maar ook uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest. Brussels Airport is hiermee een mooi voorbeeld van interregionale arbeidsmobiliteit, en hier wordt nog verder op ingezet. De rol van Aviato is om alle werkzoekenden via opleidingstrajecten, met daarbij indien nodig ook een taalaanbod, te verbinden met de jobs op en rond de luchthaven. 

“Met gemiddeld 400 openstaande vacatures blijft Aviato zich richten op het verder uitbouwen van Brussels Airport als een aantrekkelijke en dynamische werkplek. We inspireren, informeren en verbinden talent en bedrijven als dé one-stop-shop voor tewerkstelling, opleiding en woon-werkmobiliteit rond de luchthaven. Om kandidaten, werknemers en bedrijven te enthousiasmeren voor jobs op en rond de luchthaven, blijven we Brussels Airport in al onze initiatieven profileren als een aantrekkelijke werkgever, en deze studie toont ook de vele troeven van de luchthavenjobs aan. Hiervoor doen we ook beroep op onze partners.”Isabelle Borli, General Manager van Aviato. 

Brussels Airport: een duurzame werkplek met meer voltijds werkenden dan gemiddeld 

Met 79,2% voltijdse jobs, tegenover 72% in 2017, biedt Brussels Airport opvallend meer voltijdse werkgelegenheid. In veel sectoren op en rond de luchthaven is voltijds werk inderdaad de norm, waarbij de meeste sectoren de cijfers van 2017 bevestigen. Bij afhandelaars is het aandeel voltijdse jobs gestegen naar bijna 70%, terwijl ook in het personenvervoer en de horeca meer voltijdse contracten worden gezien door veranderingen in bedrijven en samenstellingen. Dit weerlegt het beeld van de luchtvaart als een arbeidsmarkt met veel deeltijdse jobs en een hoog personeelsverloop. Bedrijven op Brussels Airport zetten sterk in op personeelsretentie, waardoor de luchthaven een duurzame werkplek biedt met stabiliteit en langdurige werkgelegenheid. 

In de luchtvaartcluster zijn vooral bedienden aan de slag. De handling vormt hierin een uitzondering, hier werkt iets minder dan de helft (47,2%) van de werknemers als arbeider. Ook in de sectoren binnen de cluster van andere luchthavengebonden activiteiten zien we meer bedienden dan op Vlaams niveau. In elke sector zijn de leeftijdsgroepen 25-34 en 35-49 jaar sterker vertegenwoordigd in de tewerkstelling op de luchthaven dan gemiddeld in Vlaanderen. Vooral de uitzendsector, de beveiliging, en industriële reiniging, de handel en de business cluster hebben een jonger karakter dan op Vlaams niveau. 

Dit onderzoek toont aan dat Brussels Airport en het bijhorende ecosysteem een grote toegevoegde waarde én tewerkstelling genereren. De luchtvaartsector is arbeidsintensief en genereert hierdoor een grote tewerkstellingsgraad en blijft zo een sterke groeimotor voor de Belgische economie.