17/08/2018
Brussels Airport is gestart met de renovatiewerken van het dak van de Sky Hall, de vroegere transithal op de luchthaven. Een merkwaardige architecturale keuze uit de jaren 50 was om het dak te laten steunen op pilaren in het midden van de ruimte zodat het dak lijkt te zweven op de hal. De ingenieurs van Brussels Airport Company hebben een eigen out-of-the-box oplossing gevonden voor de renovatie zodat het dak kan blijven zweven en de iconische look van de Sky Hall zo bewaard blijft.
Binnen het renovatieproject van de Sky Hall is Brussels Airport gestart met de renovatie van het dak, nadat eerder de volledige façade onder handen werd genomen. Het dak overspant 100 meter breedte, 55 meter lengte en staat op 18 meter hoogte. De driedimensionale boogvormige dakstructuur is volledig in aluminium. De enige steunpunten van het dak zijn scharnieren op centrale steunpijlers en stalen trekkers aan de achterkant van het gebouw.
Niettegenstaande de ingenieuziteit van de dakconstructie uit de jaren 50 was het dak van de Sky Hall niet meer stabiel, noch brandveilig volgens de huidige normen en wetgeving. Zo zou het aluminium dak bijvoorbeeld te snel doorbuigen bij een brand. Om de Sky Hall opnieuw te kunnen gebruiken, moet het dak dus vernieuwd worden.
De Sky Hall herbergt miljoenen verhalen en wekt bij velen nostalgische herinneringen op aan een eerste reis of familie-uitstappen om iemand uit te zwaaien of te verwelkomen. Om de geschiedenis en de verhalen ervan te eren, is het voor Brussels Airport van uiterst belang om bij de renovatie het uitzicht van de Sky Hall te bewaren, niet in het minst het iconische dak.
Tegelijk wil de luchthaven de Sky Hall aanpassen aan de huidige noden en het hedendaagse comfort zodat de hal opnieuw toegankelijk kan zijn. Daarbij moet rekening gehouden worden met het feit dat het bestaande dak geen extra gewicht kan dragen, en dat de gebouwschil anders en beter geïsoleerd wordt.
Na verschillende externe studies zonder resultaat zijn ingenieurs van Brussels Airport Company zelf aan de slag gegaan en hebben in een eigen studiewerk een constructie uitgewerkt die de dakfunctie overneemt.
Drie stalen spanten van 55 meter en 53,5 ton zwaar worden in drie delen met behulp van een 700 tonskraan in het bestaande dak geschoven. De spanten komen tussen de vier luifels van het aluminium dak. Aan de noordelijke zijgevel wordt een bijkomend spant van 20 ton gemonteerd.
De bestaande steunpilaren met scharnieren krijgen extra versteviging met massieve staalplaten om het bijkomende gewicht op te vangen. Tussen de bestaande trekkers worden nieuwe trekkers bijgeplaatst.
De voorbereiding van de werkzaamheden aan het dak hebben 3 jaar in beslag genomen om de juiste berekeningen te maken en de toelatingen te verkrijgen om het juiste bouwmateriaal te kunnen plaatsen op de luchthaven. Brussels Airport heeft 23 miljoen geïnvesteerd in de renovatie van het gebouw.
In de jaren 50 nam ons land de strategische beslissing om een nieuwe luchthaveninfrastructuur te bouwen voor de economische ontwikkeling van ons land, in het bijzonder om de verwachte toestroom van bezoekers aan de Wereldtentoonstelling, Expo 58, te kunnen ontvangen. Het hart van deze nieuwe infrastructuur was de transithall, ook Sky Hall genoemd.
De architecten Brunfaut, Bontinck en Moutschen hebben de hal ontworpen als open en lichte ruimte, om reizigers en bezoekers een mooi zicht te geven op de activiteiten op de luchthaven. Het interieur werd bekleed met warme materialen zoals wengé-hout als wandbekleding of geel kwartsiet voor de vloer.
Bij de verdere ontwikkeling van de luchthaven werden ook de gebouwen aangepast en/of uitgebreid. Toen in de jaren 90 een nieuwe terminal werd geopend, werd de transithal uit dienst genomen.