14/04/2021
In maart reisden er 186.924 passagiers via Brussels Airport, dat is slechts 9% van het aantal passagiers voor de COVID-crisis, in maart 2019. Dit lage aantal is een gevolg van het verbod op niet-essentiële reizen dat eind januari is ingevoerd. De luchtvracht blijft haar groei verderzetten en kent een stijging met 41% van de volumes in vergelijking met dezelfde periode in 2020.
“De afgelopen 12 maanden zijn bijzonder moeilijk geweest voor de luchtvaart, de weinige periodes van voorzichtig herstel bleken telkens van korte duur, en momenteel kampen we nog steeds met een verbod op niet-essentiële reizen”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. 19 april zal dan ook een cruciale datum zijn voor de sector, de langverwachte start van het geleidelijke herstel dat nu hopelijk onafgebroken kan worden ingezet. Het is dan ook belangrijk dat vanaf dan reizen naar landen waar de gezondheidssituatie vergelijkbaar of beter is dan in België mogelijk is mits het inzetten van Covid-tests bij vertrek en/of aankomst. Dit zal niet onmiddelijk tot massaal reizen leiden maar het zal een eerste belangrijke stap zijn voor de heropstart van een sector die nu al meer dan een jaar zeer zwaar getroffen is door deze crisis. Vaccinatie en het digitale groene certificaat blijven de enige essentiële middelen om terug te keren naar de normale activiteit.”
In de maand maart reisden er 186.924 passagiers via Brussels Airport, een daling met 91% ten opzichte van maart 2019. Het aantal passagiers is vergelijkbaar met het resultaat van februari, wat het laagste passagierscijfer was sinds de eerste lockdown in april en mei 2020. Deze cijfers tonen duidelijk de grote impact van het verbod op niet-essentiële reizen dat eind januari is ingegaan en verlengd is tot 18 april.
De cijfers worden vergeleken met 2019 aangezien in maart 2020 ons land in lockdown ging en de passagiersaantallen de tweede helft van de maand sterk daalden door het reisverbod. In maart 2020 waren er dan ook al heel wat minder passagiers dan in normale omstandigheden (796 800 in 2020 t.o.v. net geen 2 miljoen in 2019).
In maart 2021, waren 30% van de passagiers transferpassagiers, dankzij het netwerk van Brussels Airlines en partnerluchtvaartmaatschappijen tussen Noord-Amerika, Europa en Afrika. Het aandeel intercontinentale passagiers is gestegen tot 30%, omdat dit meer transferpassagiers en essentiële reizigers zijn. Het vliegverbod dat is uitgevaardigd door de Marokkaanse overheid zal een bijkomende negatieve impact blijven hebben tot 12 mei.
De luchtvracht blijft sterk groeien met dit keer een toename van de vervoerde volumes met maar liefst 41% ten opzichte van maart 2020 en 27% ten opzichte van maart 2019. De cijfers worden hier wel vergelijken met 2020 aangezien de Covid-crisis slechts een beperkte impact heeft gehad in de cargovolumes in 2020, voornamelijk door het wegvallen van de passagiersvluchten was er tijdelijk een terugval in de laatste week van maart en de eerste weken van april.
De groei in volumes in maart kon gerealiseerd worden ondanks de grote daling van de volumes op passagiersvluchten (-41%). De volvracht nam opnieuw sterk toe, met 73%, en die groei kon vastgesteld worden bij alle bestaande airlines. De groei in expressdiensten (+65%) is het gevolg van het effect in 2021 van de bijkomende routes die DHL Express in 2020 heeft toegevoegd en van de toegenomen vraag naar e-commerce zendingen. Ook de getruckte vracht neemt toe met 43%.
Het totale volume aan goederen dat op de cargoafdeling van Brussels Airport werd behandeld, steeg ten opzichte van maart 2020 met 41% tot 74.000 ton. Zowel de import- als de exportvolumes kenden een toename, met name voor de regio’s Azië en Noord-Amerika. Brussels Airport blijft ook een belangrijke draaischijf voor de in- en uitvoer van COVID-vaccins.
Het totale aantal vliegbewegingen daalde in maart 2021 met 71% ten opzichte van voor de crisis (2019); er waren 5.177 bewegingen (vergeleken met 18.126 in maart 2019). Het aantal passagiersvluchten daalde met 86%. Gemiddeld waren er 89 passagiers per vlucht.
Het aantal vrachtvluchten is ten opzichte van vorig jaar (2020) met 46% gestegen, voornamelijk vanwege het grote aantal vluchten met passagierstoestellen die enkel voor vracht worden gebruikt. Verscheidene luchtvaartmaatschappijen zetten deze toestellen in om bijkomende vrachtcapaciteit aan te bieden en zo het wegvallen van heel wat normale passagiersvluchten gedeeltelijk te compenseren. De toename van het aantal vrachtvluchten betrof voornamelijk dagvluchten.