13/06/2022
In mei ontving Brussels Airport 1,7 miljoen passagiers, een stijging van 319% in vergelijking met mei 2021 en 74% van het passagiersaantal in mei 2019 (voor de Covid-crisis). Dit is opnieuw het beste maandresultaat sinds het begin van de crisis in maart 2020. Op vlak van cargo is er een daling van de totale volumes in vergelijking met vorig jaar (-9%), maar een stijging van 12,5% in vergelijking met 2019.
Maar liefst 1.697.334 passagiers reisden in de maand mei via Brussels Airport. Ten opzichte van mei 2019 betekent dit nog wel een daling van 26%, maar het is een stijging van 319% in vergelijking met mei 2021. Dit is opnieuw het beste maandresultaat sinds het begin van de crisis in maart 2020. Sinds de start van dit jaar stijgen de passagiersaantallen maand na maand. De groei die we ook in de maand april zagen, zet zich voort en in de tweede helft van de maand mei had ook het lange Hemelvaartweekend en de aanloop naar het lange Pinksterweekend een positieve impact op de passagierscijfers.
Het aantal vertrekkende transferpassagiers bedraagt 13% en is 8 procentpunten lager dan in 2019 door het sterkere herstel van het lokale verkeer en een daling van het aantal transferpassagiers tussen Europese bestemmingen.
De tien populairste landen in de maand mei waren Spanje, Italië, Duitsland, Turkije, Portugal, Griekenland, Frankrijk, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Voor Turkije zijn de passagierscijfers zelfs al hoger dan in 2019, ook Spanje, Italië en Griekenland kunnen al goede resultaten optekenen (+80% van 2019).
De tien belangrijkste bestemmingen in mei waren Madrid, Barcelona, Rome, Lissabon, Malaga, Milaan, Istanbul, Londen, Genève en Frankfurt.
Het vrachtvervoer op Brussels Airport daalde in de maand mei met 9% in vergelijking met mei 2021. Bij de volumes luchtvracht is er een lichte daling van 4%. We zien een daling van 11% in het volvrachtsegment, terwijl het vrachtvervoer aan boord van passagiersvluchten sterk is gestegen met 57% vanwege de stijging van het aantal passagiersvluchten. Het aandeel van de cargovluchten die uitgevoerd werden met passagierstoestellen bedroeg 34% van de volvrachtvluchten.
In mei startte Air Belgium (in samenwerking met Hongyuan) met cargovluchten met hun eerste Boeing 747. Virgin Atlantic opereerde de eerste cargovluchten met een Airbus 321 en maakt de overgang van de inzet van passagierstoestellen voor cargo naar de inzet van volvrachttoestellen.
De expresdiensten kenden een daling van 15% door de vertraging in de groei van de e-commercemarkt in West-Europa en de tijdelijke reallocatie van bepaalde vluchten naar andere luchthavens. Daarnaast daalden de volumes getruckte vracht met 25%.
Azië is deze maand opnieuw de grootste import- en exportregio. Afrika is de tweede importregio en de derde exportregio en noteert voor beide segmenten een groei in vergelijking met vorig jaar. Noord-Amerika is de derde importregio en de tweede exportregio.
Op vlak van vaccintransport zijn er intussen 1,3 miljard COVID-19 vaccins getransporteerd via Brussels Airport, sinds de start van het wereldwijde vaccintransport in november 2020, wat Brussels Airport de belangrijkste Europese hub maakt voor het vaccintransport.
Het totale aantal vliegbewegingen is in mei 2022 is met 134% gestegen ten opzichte van 2021, tot 16.428 vliegbewegingen (t.o.v. 21.055 in 2019). Het aantal passagiersvluchten nam met 244% toe ten opzichte van 2021 en bedraagt 72% van het aantal passagiersvluchten in mei 2019. Het gemiddeld aantal passagiers per vlucht was 129, tegenover 125 in 2019. De bezettingsgraad van de vluchten blijft dus stijgen.
Wat betreft het vrachtvervoer, is het aantal cargovluchten gedaald met 8% tegenover 2021.