10/09/2022
Brussels Airport mocht deze zomervakantie maar liefst 4,4 miljoen passagiers verwelkomen. Een resultaat dat de verwachtingen overstijgt, en maar liefst 81% van het aantal passagiers in de zomer van 2019. Samen met alle partners van de luchthavengemeenschap heeft Brussels Airport zich vooraf volop voorbereid om de drukke zomervakantie vlot te laten verlopen. Met geavanceerde voorspellingsmodellen worden de piekmomenten voor de verschillende processen op de luchthaven in kaart gebracht, om daar zo goed mogelijk op te anticiperen. Het aantal vacatures op de luchthaven blijft intussen rond de 600 openstaande jobs, iets meer dan het gemiddelde van voor de Covid-crisis.
Tussen vrijdag 1 juli en woensdag 31 augustus kozen maar liefst 4,4 miljoen reizigers voor Brussels Airport, dat is 81% van het aantal reizigers in de zomer van 2019. Een sterk resultaat dat de initiële inschattingen overstijgt, onder meer doordat de luchthaven meer Nederlandse reizigers mocht verwelkomen en door heel wat late boekingen voor de zomervakantie. Na twee zomers met nog heel wat reisbeperkingen is het succes van deze zomer een belangrijk teken van herstel voor de hele luchtvaartsector.
“Dit was een bijzonder belangrijke zomer voor onze hele luchthavengemeenschap, en ik ben tevreden dat we er samen in geslaagd zijn om zovele mensen vlot op hun bestemming te krijgen. Het was een zomer met wereldwijd heel wat uitdagingen voor de sector, maar op Brussels Airport zijn we er dankzij een goede samenwerking en voorbereiding in geslaagd om zonder grote operationele problemen of extreme wachtrijen onze passagiers aan hun vakantie te laten beginnen. Ook al waren er enkele vertragingen omwille van het grote aantal passagiers, alles werd in het werk gesteld om de passagiers hun vlucht in de best mogelijke omstandigheden te laten nemen. Deze succesvolle zomer is te danken aan een goede voorbereiding, al sinds eind 2021, op de hervatting van het vakantieverkeer en een efficiënte samenwerking met de vele partners”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company.
Samen met alle partners op de luchthaven had Brussels Airport zich voorbereid op het toenemende aantal passagiers deze zomervakantie, en de luchthavenoperaties zijn gedurende de twee zomermaanden dan ook zonder grote problemen verlopen. Dankzij nauw overleg met alle operationele partners in het Airport Operations Center en het gebruik van geavanceerde voorspellingsmodellen die de piekmomenten voor de verschillende processen op de luchthaven aantonen, kon hier zo goed mogelijk op worden geanticipeerd en konden grote problemen of extreme wachtrijen worden voorkomen. De gebruikelijke vakantiedrukte met wat langere wachtrijen op piekmomenten was er wel, maar deze werden door de inzet van extra stewards in goede banen geleid, en de operationele problemen die er waren, zijn steeds binnen afzienbare tijd weer opgelost. Dankzij de online tool op de website van Brussels Airport krijgen passagiers ook een advies op maat om tijdig naar de luchthaven te komen voor hun vlucht.
Net als op alle andere Europese luchthavens waren er ook Brussels Airport deze zomer operationele vertragingen van de vluchten. Deze zijn onder meer het gevolg van vertragingen van de vluchten die van andere luchthavens kwamen.
Aviato, het tewerkstellingscentrum van de luchthaven, heeft samen met de luchthavenbedrijven de voorbije maanden aanwervingscampagnes en Jobcafés georganiseerd, waardoor er honderden posities konden worden ingevuld. Intussen staat het aantal openstaande vacatures rond de 600 jobs, iets boven het gemiddelde niveau van voor de Covid-crisis. Er worden continu vacatures ingevuld en komen er ook bij, bij de meer dan 300 luchthavenbedrijven. Aviato blijft de luchthavenbedrijven op Brussels Airport verder ondersteunen op vlak van aanwerving en opleiding.
Brussels Airport heeft deze zomer haar rol als startpunt voor de vakantie en reizen van miljoenen passagiers uit België en de buurlanden opnieuw voluit kunnen vervullen, en hierbij ook haar rol als economische groeimotor, en kijkt er naar uit om dat van nu af aan te kunnen blijven doen, zodat de luchthavenbedrijven zich definitief kunnen herstellen na de Covid-crisis.