Zoals u weet, wordt de luchtvaartsector steeds vaker genoemd in de klimaatdiscussies. Hoe kunnen we met deze constante toename van het passagiers- en luchtvrachtverkeer rekening houden met de milieu-uitdagingen? Ik ben ervan overtuigd dat deze groei op een duurzame en evenwichtige manier kan gebeuren, maar dit vereist een proactief en ambitieus beleid van de verschillende spelers in de sector.
De luchtvaartsector heeft al verschillende initiatieven genomen om zijn ecologische voetafdruk te verminderen. Bijvoorbeeld de nieuwste generatie vliegtuigen die veel minder brandstof verbruiken en veel minder lawaai maken. Er is ook een aanzienlijke toename van de beladingsfactoren van de vliegtuigen, waardoor het mogelijk is om het passagiersverkeer te vergroten zonder dat het aantal vluchten noodzakelijkerwijs proportioneel toeneemt.
Als luchthavenuitbater hebben we ook al veel maatregelen genomen om de CO2-uitstoot op de grond te verminderen, of het nu gaat om 100% groene stroom, de installatie van duizenden zonnepanelen, een park van elektrische bussen en auto's of de vervanging van het conventionele bebakeningssysteem door LEDs. Deze inspanningen hebben het mogelijk gemaakt om onze uitstoot met 34% te verminderen ten opzichte van 2010 en om de neutraliteit van onze eigen CO2-uitstoot in 2018 te waarborgen.
Onze ambities op het gebied van duurzaamheid houden daar natuurlijk niet op. Maar een stap verder gaan en onze impact op het milieu nog verder verminderen is enkel mogelijk als er een gemeenschappelijke, wereldwijde aanpak is. Daarom steun ik het initiatief "Sign for my Future", dat ik heb ondertekend. Ik ben een voorstander van het vinden van een coherente aanpak in België, om te beantwoorden aan de wereldwijde klimaatuitdagingen
En u? Heeft u al getekend? www.signformyfuture.be/brusselsairport
Arnaud Feist - CEO Brussels Airport Company