In april begint de eerste fase van de werken aan Apron 3 Noord, de zone tussen het Satellietgebouw en pier B. De renovatiewerken zullen lopen van april 2018 tot eind september 2019.
Grondige renovatie met het oog op de toekomst
De bestaande verharding van Apron 3 Noord is op het einde van haar levensduur. Daarom werd beslist een grondige renovatie uit te voeren. Onze luchthaven investeert hiermee in de toekomst: de renovatie is nodig om de veiligheid van onze passagiers te kunnen blijven garanderen, schade aan vliegtuigen te voorkomen, en ook om de verwachtte passagiersgroei aan te kunnen.
Eerst zijn Taxiway INN9 en de zuidelijke stands (ter hoogte van de Satelliet) aan de beurt. In totaal zal 125.000m² beton opgebroken worden en vervangen. Het eerste deel van de werken loopt van begin april tot en met eind oktober. Daarna volgt een winterstop. Vanaf begin maart 2019 tot en met eind september 2019 zal een tweede deel van de werken plaatsvinden.
Een overzicht van de werken:
- 1 april tem 31 mei 2018: Opbreken zuidelijke stands en TWY INN9
- 1 juni tem 30 juni 2018: Opbreken zuidelijke stands, heraanleg TWY INN9 en opbreken en heraanleg intersectie INN/OUT 9/10
- 1 juli tem 31 oktober 2018: Heraanleg zuidelijke stands
- 1 maart 2019 tem 31 mei 2019: Opbreken en heraanleg noordwestelijke stands
- 1 juni tem 30 september 2019: Opbreken en heraanleg noordoostelijke stands
Impact voor luchthavenmedewerkers
Het is mogelijk dat luchthavenmedewerkers die in de terminal, Connector, of één van de kantoorgebouwen in de buurt van Apron 3 Noord werken, hinder ondervinden van de renovatiewerken. Brussels Airport zal er echter alles aan doen om de overlast tot een minimum te beperken. Zo zullen afbraakwerken zoals het opbreken van het beton ’s nachts worden uitgevoerd, om zo de geluidshinder voor zo veel mogelijk luchthavenmedewerkers tot een minimum te beperken. Daarnaast zal er gewerkt worden met verneveling, waarbij water in de vorm van nevel in de lucht gespoten wordt en het stof doet neerdalen, om zo ook stofhinder zo veel mogelijk te vermijden. In een latere fase, bij de aanleg van het nieuwe beton, kan er lichte hinder optreden, voornamelijk in de vorm van trillingen.
Het zicht op onze operaties airside zal er in deze periode hoe dan ook minder fraai uitzien. We hopen vanaf oktober 2019 echter een gloednieuw terrein te kunnen inhuldigen, dat helemaal klaar is voor de toekomst.