Als luchthaven verbeteren we continu onze infrastructuur om zo de beste service te kunnen bieden aan onze passagiers en partners. Ook dit jaar vinden verschillende airside werkzaamheden plaats, met name de verdere werkzaamheden aan apron 3N (voor het Passport- en Gatewaygebouw - blauw op de foto), de verdere werken aan apron 9 (aan cargo - geel op de foto) en taxibaan Z (achter de aprons 40 en 4, nabij de hangars van Brussels Airlines en TUI fly - rood op de foto).
Wat gebeurt er precies?
Zowel apron 3N en taxibaan INN9 als apron 9 en taxibaan N2 krijgen een grondige renovatie. Deze werkzaamheden werden reeds vorig jaar opgestart. De betonverharding wordt vervangen door een nieuwe betonverharding (aprons) en een asfaltverharding (taxibanen).
Op apron 9 worden 400Hz-aansluitingen geïnstalleerd, waardoor vliegtuigen niet langer hun eigen stroomgeneratoren hoeven te gebruiken. Ook worden Docking Guidance Systems geplaatst zodat vliegtuigen kunnen parkeren zonder interventie van een marshaller.
De werkzaamheden op apron 3 duren nog tot eind oktober, die op apron 9 en taxibaan N2 tot eind september 2020. Alle werkzaamheden verlopen in fases om de operationele impact zoveel mogelijk te beperken.
De twee topasfaltlagen van taxibaan Z werden opgebroken en opnieuw aangelegd. Het ging over een oppervlakte van 50.000m². Over een lengte van 710 meter werd nieuwe riolering aangelegd. Het bebakeningssysteem werd vernieuwd met led-lampen en bijhorende kabels.
Beperkte impact voor luchthavenmedewerkers
We hebben alle luchthavenpartners en andere belanghebbenden uiteraard geïnformeerd over deze werkzaamheden. Zo hebben ze een zicht op wat er bij ons gebeurt en welke impact zij wanneer mogen verwachten. Onze luchthaven zal er echter altijd alles aan doen om de overlast tot een minimum te beperken.