Welkom in de toekomst!

  • Veiligheid en beveiliging als onze eerste prioriteit
  • Een vlotte en efficiënte doorstroom
  • Een aangename ervaring voor passagiers

Bij Brussels Airport doen we er alles aan om een veilige en beveiligde omgeving te creëren voor onze passagiers en medewerkers. Maar we willen nog een stap verder gaan, we willen een glimlach toveren op de gezichten van onze passagiers. Daarom zoeken we elke dag naar mogelijkheden om onze werking verder te verbeteren, terwijl we tegelijkertijd garanderen dat de mensen die instaan voor een veilige en beveiligde werking dit kunnen doen onder de best mogelijke omstandigheden. Hoe we dat doen? Door het hele proces doorheen de luchthaven, van het inchecken tot het boarden, zo vlot mogelijk te doen verlopen.  Dat willen we verwezenlijken met ons Airport Operations Plan.

Een Airport Operations Plan (AOP) is een plan waarmee we alle medewerkers van de luchthaven slimme inzichten willen geven over de verschillende flows in de luchthaven. Hierdoor zullen onze processen in de toekomst optimaler worden gepland en vlotter en efficiënter kunnen verlopen. Momenteel onderscheiden we 3 verschillende flows in Brussels Airport: Passenger, Bags en Aircraft.

In de passenger flow monitoren we de wachttijden bij de screening, de paspoortcontrole en de rest van de reis van de passagier tot de gate. Tijdens de baggage flow houden we toezicht op de bagage: waar gaat ze naartoe en belandt alles op tijd in het juiste vliegtuig? Bij de aircraft flow bekijken we het afhandelingsproces, zodat we kunnen inschatten of de vliegtuigen op tijd klaar zullen zijn voor vertrek.

Met de implementatie van het AOP voegen we hier een vierde flow aan toe: Accessibility. Nog voor een passagier thuis de voordeur achter zich sluit, willen wij voorspellen of hij/zij vlot op de luchthaven zal geraken. Hiervoor houden we rekening met files op de wegen naar de luchthaven, vertragingen bij het openbaar vervoer en het aantal vrije parkeerplaatsen op de luchthaven zelf.

Door deze 4 processen te optimaliseren en op elkaar af te stemmen, zal de reis naar en het proces doorheen de luchthaven voor onze passagiers veel vlotter verlopen, terwijl onze medewerkers en partners de ruimte krijgen om hun job onder de best mogelijke omstandigheden uit te voeren. Door data in te zetten, kunnen we zelfs voorspellingen doen om lastige situaties in de toekomst te vermijden, wat leidt tot een aangenamere ervaring voor de passagiers in onze luchthaven in een veilige en beveiligde omgeving. Als onze passagiers gelukkig zijn, dan zijn wij dat ook!