Het doel van het Airport Operation Plan (AOP) is om de processen op de luchthaven vlotter te laten verlopen en de passagiers een aangenamere ervaring aan te bieden. Dat doen we wanneer de passagiers op reis vertrekken, maar ook wanneer de passagiers weer thuiskomen. Dat doen we onder andere met Inbound Allocation.
Het is 1u ’s nachts en je vliegtuig landt op Brussels Airport. Je komt helemaal ontspannen terug van een leuke reis. Nog even je bagage ophalen, een korte rit met je auto en je bent weer thuis. Wanneer je in de bagagezone aankomt, loop je meteen naar de aangegeven carrousel. Tot je verbazing staat er een grote groep mensen rond de bagageband. Het lijkt alsof de bagage van alle andere vluchten ook op deze carrousel aankomt, terwijl de 6 andere carrousels helemaal leeg zijn. Het wordt duidelijk nog een lange nacht voordat je thuis bent…
Inbound Allocation, of de toewijzing van bagage aan de bagagebanden, werd tot nu toe beheerd door 2 onafhankelijke bagageafhandelaars op Brussels Airport. Dat zorgde ervoor dat de verdeling van de bagagebanden minder op elkaar afgestemd werd en dat het hele proces soms minder vlot verliep. Het resultaat? Meer mensen rond dezelfde bagageband, langere wachttijden en minder ruimte om je bagage van de band te nemen. Dat zorgde voor heel wat spanning en frustraties bij onze passagiers.
Hoog tijd om daar iets aan te doen. Brussels Airport gaat steevast voor meer kwaliteit, minder stress en meer ademruimte voor passagiers, ook bij de bagagebanden. Daarom wijzen we vanaf nu zelf alle inkomende vluchten toe aan onze beschikbare bagagebanden. Het voordeel van deze nieuwe manier van werken is dat de verdeling van de bagage op de bagagebanden bij één partij ligt. Hierdoor kunnen we beter het overzicht bewaren. Ons doel? Dat er nog maar één vlucht tegelijk op zo’n bagagecarrousel terecht komt. Dat gaat natuurlijk niet altijd lukken – zeker niet in de drukkere periodes – maar de bagage zal alvast beter gespreid worden. Hierdoor zal je je bagage sneller van de band kunnen halen.
Hoewel de nieuwe regeling nog maar net van kracht is gegaan, kijken we bij Brussels Airport ook naar de toekomst. Daarom staat het project “Inbound Allocation 2.0” al op de planning.
Bij Inbound Allocation 2.0 willen we het aantal stuks bagage dat in een vliegtuig zit, mee in rekening nemen. De hoeveelheid bagage bepaalt immers hoe lang de bagageband bezet zal zijn. Hoe meer bagage, hoe langer het zal duren voor iedereen zijn of haar bagage van de band heeft gehaald. Met Inbound Allocation 2.0 kunnen we op basis van die informatie een efficiëntere planning maken. Grote vluchten krijgen een eigen bagageband, terwijl twee kleinere vluchten waar nodig op dezelfde bagageband gezet kunnen worden. Zo zal het ophalen van je bagage in de toekomst veel sneller verlopen.
Een bijkomende reden waarom we aan Inbound Allocation doen is onze rol als Star Alliance hub. Maar liefst 17 van de 28 maatschappijen die deel uitmaken van deze alliantie zijn op Brussels Airport actief.
Bij Star Alliance wordt veel waarde gehecht aan passagiers met priority baggage. De bagage van deze passagiers, dat kunnen zowel reizigers uit businessclass zijn als frequent flyers, komt bij aankomst als eerst op de bagageband terecht. Uit onderzoek blijkt dat de bagage die als prioritair wordt behandeld ook steeds als eerste op de band terechtkomt, maar dat de passagiers een andere perceptie hebben.
De oorzaak van dit probleem heeft alles te maken met – je raadt het al – Inbound Allocation. Passagiers die net aankomen aan de band zien bagage op hun carrousel liggen, maar hun eigen bagage ligt er nog niet bij. Het lijkt alsof andere bagagestukken voorrang hebben gekregen, terwijl het eigenlijk bagage van een vorige vlucht is. Nu Brussels Airport zelf de touwtjes in handen neemt om de bagagebanden te beheren, zullen de aankomsten op een meer gestructureerde manier geregeld worden. Hierdoor zal deze verwarring niet meer voorkomen. Een voordeel voor Star Alliance en Brussels Airport, maar ook voor onze passagiers. Want zeg nu eerlijk: wie wil er na een lange reis nog staan wachten op zijn bagage?
Brussels Airport Company biedt de tools en expertise die u nodig hebt. Onze AOP-softwaresuite en adviesdiensten zijn speciaal ontworpen om klanten te helpen navigeren in complexe en gereglementeerde ecosystemen.