Vlot naar je volgende vlucht

  • Haal vlot je connectievlucht
  • De eerste module in de AOP-tool

Eindelijk ben je vertrokken op die reis waar je al zo lang naar uitkijkt. Het eerste deel van je trip verliep al goed: het ging vlot naar de luchthaven en je bent zonder problemen van de check-in naar de gate gewandeld. Met een beetje vertraging mocht je aan boord, klaar om naar je volgende tussenstop te vliegen. Nog 1 overstap en je bent op je vakantiebestemming.

Tijdens de vlucht bedenk je opeens dat de vertraging van het vliegtuig je moeilijkheden zal bezorgen om je volgende vlucht te halen. Je zal je dus moeten haasten. Bovendien weet je helemaal niet waar je naartoe moet in de luchthaven. Moet je je bagage nog ophalen? Oh nee, er staat misschien nog een hele wachtrij bij de grenscontrole. Zal je je aansluiting wel halen?

Transferpassagiers

Herken je het gevoel? Wij ook. Bij Brussels Airport zijn 18% van alle reizigers transferpassagiers. Dat is een heleboel, als je weet dat we jaarlijks 25,7 miljoen passagiers verwelkomen op onze luchthaven. Dagelijks zien we mensen die zich moeten haasten om hun vlucht te halen, dus vonden we het tijd om daar iets aan te doen. Met onze nieuwe transfermatrix kunnen we perfect voorspellen wie zijn connecterende vlucht zal halen en wie in moeilijkheden kan komen.

Voorspellen en opvolgen

De nieuwe transfermatrix is de eerste module die live ging binnen het Airport Operations Plan (AOP), een plan waarbij we onze dagelijkse werking op de luchthaven verbeteren door gebruik van data. Met die data krijgen we precieze inzichten over onze passagiers en het moment waarop de verschillende vluchten zullen landen op de luchthaven of vertrekken. Zo kunnen we precies zien wanneer passagiers landen op Brussels Airport. Bovendien weten we perfect hoeveel van die passagiers een connectie moeten halen en hoe lang ze onderweg zullen zijn van de ene gate naar de andere. Bovendien houden we met het AOP ook de wachttijden aan de veiligheidscontrole en de grenscontrole in het oog, zodat we een preciezere tijdsinschatting kunnen maken van het traject door de luchthaven.

Daar houdt het nog niet op. We houden met het AOP niet enkel de huidige wachttijden in het oog, maar met de hulp van data kunnen we ook wachttijden in de toekomst voorspellen. Met deze gegevens bij de hand, kunnen we een exacte inschatting maken van de tijd die onze transferpassagiers nodig hebben om hun connectievlucht te halen, ook al moeten ze nog landen op onze luchthaven.

Een helpende hand

Als we merken dat het moeilijk zal worden om een connectie te halen, zoeken we naar oplossingen zodat de passagier toch op tijd in zijn vliegtuigstoel geraakt. Indien we vaststellen dat de passagier zijn vlucht helemaal niet kan halen, geven we aan de luchtvaartmaatschappij de juiste inzichten waardoor zij de tickets van de passagiers proactief kunnen omboeken. Zo kunnen ze hen bij de landing meteen een alternatief aanbieden. Dat zorgt niet alleen voor minder stress bij onze passagiers, maar ook voor minder vertragingen van de (connectie)vluchten. Mooi meegenomen!