Airport Community App

  • Alle informatie op je smartphone
  • Help passagiers verder
  • Vakjargon helder uitgelegd

Het Airport Operations Plan heeft als doel alle operaties op de luchthaven te verbeteren. Er is daarvoor al heel wat gedaan binnen het Airport Operations Centre (APOC), zoals bijvoorbeeld de lancering van de predictive module, die voorspellingen gaat doen zodat wachttijden kunnen worden beperkt, of HELI, die al die gegevens op een visuele manier begrijpbaar maakt voor de medewerkers. De luchthaven heeft buiten het APOC natuurlijk nog veel meer medewerkers die ervoor zorgen dat al deze processen vlot verlopen of goed worden uitgevoerd. Voor hen werd begin april de Airport Community App gelanceerd.

De Airport Community App is ontwikkeld om altijd de juiste informatie op het juiste moment beschikbaar te hebben. De vraag voor een app kwam van de medewerkers zelf. Ze wilden een manier om on the go alle informatie te raadplegen die er beschikbaar is over de luchthaven(processen). Zo heb je bijvoorbeeld geen laptop meer nodig om specifieke vluchtinformatie te checken waardoor er sneller operationele beslissingen kunnen worden genomen. Of kan er meteen melding worden gemaakt van een defect door een foto te sturen naar de helpdesk, zonder te moeten bellen.

Begin april is de app live gegaan voor de hele luchthavengemeenschap. De app is vooral gericht op de operationele medewerkers. Zo kan men in de app terugvinden op welke band de bagage van aankomende vluchten wordt gelost en heeft de app ook een kalender waarop alle activiteiten van de luchthaven terug te vinden zijn. Dat kunnen de geplande werken zijn, maar ook het weekend van Tomorrowland en het begin van een schoolvakantie. Kortom, alles wat een impact heeft op de werking van de luchthaven.

 

Ook alle andere medewerkers op Brussels Airport kunnen de app gebruiken. Medewerkers van de shops kunnen de app bijvoorbeeld gebruiken wanneer passagiers hun gate of een bepaalde winkel niet vinden. De app zorgt er dan voor dat ze de passagiers verder kunnen helpen door hen de exacte locatie van de gate of de winkel te tonen.

Tot slot is er ook gedacht aan nieuwe medewerkers. Zo is er in de app een pagina voorzien waarop al het vakjargon van de luchthaven staat. Als je tijdens je eerste weken iets niet begrijpt – of niet meer weet wat al die afkortingen nu weer betekenen – dan biedt de app een oplossing. Handig, toch!?