Ons verleden vormt onze toekomst

  • Een gestroomlijnde organisatie
  • Samenwerking tussen verschillende partners

Het voorbije jaar hebben we met het team hard gewerkt aan het Airport Operations Plan. Hoewel de lancering van het AOP redelijk nieuw is, is het platform eigenlijk het resultaat van een langlopend traject binnen Brussels Airport.

Het begon allemaal 10 jaar geleden, toen onze luchthaven A-CDM-gecertificeerd werd. Hiervoor creëerden we een gemeenschappelijk platform waarop Brussels Airport, afhandelaars, luchtvaartmaatschappijen en luchtverkeersleiders informatie met elkaar konden delen over de voortgang van een vlucht.

In 2015 besloten we om dit proces nog verder uit te diepen, want alle informatie gewoon delen vonden we niet voldoende. Zo ontstond het APOC (Airport Operations Centre). In deze stap brachten we alle partners – zowel onze eigen medewerkers als de afhandelaars, luchtvaartmaatschappijen en onze onderaannemers – fysiek bij elkaar. Hierdoor kunnen ze gezamenlijke zaken bespreken en beslissingen nemen. Een vlottere manier van communiceren, die onze eerste prioriteit veiligheid en beveiliging ondersteunt en  samenwerking veel efficiënter maakt!

Nu is Brussels Airport klaar om een derde stap te zetten: de lancering van het AOP, waarbij we de hele organisatie tegen 2021 zullen betrekken en APOC naar een digitaal tijdperk brengen. Dit zal ervoor zorgen dat de verschillende partners in de luchthaven nog meer informatie en inzichten kunnen uitwisselen met elkaar, waardoor ze nog beter op elkaar kunnen inspelen. Bovendien houden we data bij van alles wat er gebeurt in de luchthaven. Op basis van die gegevens kunnen we in de toekomst gaan anticiperen op situaties die nog niet eens ontstaan zijn.