AOP Predictive Module

  • Van data naar inzicht
  • Wachttijden voorspellen en meer
  • Een nieuwe manier van werken

De voorbije jaren werd door de digitalisering ontzettend veel data gegenereerd op Brussels Airport. De uitdaging is dan ook om slim om te gaan met al die gegevens en deze te gebruiken om de ervaring van de passagier én de medewerker te verbeteren. Zo is het Airport Operation Plan (AOP) ontstaan: een plan waarmee we medewerkers van de luchthaven slimme inzichten geven in de verschillende flows op de luchthaven, waardoor ze proactief acties kunnen nemen om problemen te voorkomen. Dat plan vertaalde zich in een webapplicatie die de data visualiseert zodat ze ook begrijpbaar zijn voor de medewerkers. Het systeem waarmee we data verzamelen en omzetten in voorspellingen voor de toekomst noemen we de predictive module.

De predictive module verwerkt data die in het verleden zijn verzameld. Het onthoudt bijvoorbeeld hoeveel mensen naar de luchthaven zijn gekomen bij de start van de zomervakantie, hoe bepaalde events in Brussel het aantal passagiers op de luchthaven hebben beïnvloed of wat de impact was van het weer op de dagelijkse werking van de luchthaven. Indien er zich in de (nabije) toekomst een vergelijkbare situatie voordoet, zal de module aan de hand van de data uit het verleden voorspellen wat de invloed zal zijn op de luchthaven. Zo kan er bijvoorbeeld worden voorspeld waar er langere wachtrijen gaan ontstaan of welke vluchten vertraging zullen oplopen.

Data, dat is waar het allemaal mee begint. Omdat het onmogelijk is voor mensen om al die data te verwerken laten we dat over aan de predictive module. De module herkent patronen in alle data uit het verleden en combineert die met data van het moment zelf en data gemeten door sensoren (zoals metaaldetectoren en wifi-data). Aan de hand van deze patronen kan dan worden voorspeld wat er in de komende uren of zelfs dagen en maanden gaat gebeuren.

In eerste instantie gaan we deze toepassing gebruiken bij de transfervluchten. Dat zijn vluchten met passagiers die een overstap maken op Brussels Airport. Het systeem, ook wel eens de transfermatrix genoemd, zorgt ervoor dat we duidelijker kunnen communiceren over de wachttijden bij de screening of de grenscontrole, maar bij deze vluchten kan het systeem ook op voorhand voorspellen of bepaalde passagiers hun aansluitende vlucht zullen halen of niet. Zo kan het systeem melden of er een extra rij aan de veiligheidscontrole open moet als een bepaalde vlucht landt. Of dat er bepaalde mensen een express connection ticket nodig hebben, waarmee ze voorrang krijgen op de wachtrijen en ze zo toch nog hun aansluiting kunnen halen.

Natuurlijk zijn niet enkel de wachttijden in de terminal van belang, maar is het ook belangrijk dat de vliegtuigen op de start- en landingsbanen niet te lang moeten aanschuiven. We gebruiken deze data dan ook om in te schatten wanneer een vliegtuig zijn parkingpositie zal verlaten. Voordat het vliegtuig kan vertrekken, moeten er heel wat dingen gebeuren: maaltijden aan boord brengen, schoonmaken, brandstof inslaan, enz. Al deze factoren, samen met het instappen van de passagiers, hebben hun invloed op wanneer een vliegtuig klaar is voor vertrek.

Van zodra een vliegtuig  klaar is, neemt de verkeerstoren van skeyes de controle over. Uiteraard is het belangrijk dat een vliegtuig zo kort mogelijk aan de grond staat. Dus hoe beter we de off block time, het tijdstip waarop het vliegtuig klaar is om zijn stand te verlaten, kunnen voorspellen, hoe beter de luchtverkeersleiders het verkeer op de grond en in het luchtruim kunnen organiseren en hoe meer vluchten we kunnen afhandelen op Brussels Airport.

Sinds mei 2019 is de predictive module van het AOP online en wordt het naast de reguliere methode gebruikt als ondersteuning. Na de testfase, die bijna is afgerond, zal de module door iedereen bij het APOC in gebruik genomen worden. In de toekomst zal het systeem nog worden uitgebreid, waardoor het kan worden toegepast op alle processen in de luchthaven. Hoe meer data we kunnen verzamelen, hoe beter het systeem voorspellingen zal kunnen doen.

Deze voorspellingen zijn nog maar het begin van het AOP. In de komende maanden en jaren zullen er alleen maar meer functies aan worden toegevoegd. Al die verschillende functies zullen op hun beurt natuurlijk ook weer evolueren, waardoor de luchthaven (en de luchthavenprocessen) ook steeds zullen evolueren. En de mensen? Die moeten natuurlijk mee veranderen. Zo zorgt de predictive module nu al voor een heel andere manier van werken. Waar onze medewerkers vroeger reageerden wanneer het probleem zich voordeed en ze een wachtrij zagen op de camerabeelden, kunnen ze nu voorkomen dat er een probleem ontstaat . Een win-win voor iedereen.