Het HELI-platform

  • Het gezicht van AOP
  • Eenvoudig in gebruik

Het Airport Operations Plan (AOP) is ondertussen geen onbekende meer: een systeem dat ervoor zorgt dat alle processen op de luchthaven worden gestroomlijnd met behulp van data. Massa’s data die op zichzelf geen betekenis hebben, maar verwerkt door bijvoorbeeld de predictive module heel wat inzichten bieden aan de medewerkes van het Airport Operations Centre (APOC). Om dat allemaal duidelijk weer te geven kwam er een uniek platform, een tool die alles samenbrengt: HELI.

HELI is het gezicht van het AOP. Waar het AOP alle data gaat analyseren en interpreteren gaat HELI die gegevens visualiseren. Dankzij de talloze gegevens en de duidelijke weergave krijgen de medewerkers van het APOC sneller inzicht in alles wat er gaande is op de luchthaven. Zo kunnen we bijvoorbeeld voorspellen hoeveel mensen er aanwezig zullen zijn op de luchthaven, hoelang de wachttijden zullen zijn en of er genoeg parkeerplaatsen zullen zijn.

Doordat HELI een webappliccatie is (een programma dat je simpelweg kan openen en gebruiken in je webbrouwser), is het makkelijk toegankelijk voor iedereen. Je hoeft geen software te installeren. Omdat het daarbovenop ook nog eens responsive is, kan het zowel op een pc als op een smartphone of tablet worden bekeken.

Eén van onze belangrijkste doelstellingen was om een applicatie te maken die eenvoudig te gebruiken is en enkel de relevante informatie toont. Daarvoor werd gekeken naar de beschikbare gegevens, de technische beperkingenen de noden van de medewerkers van Brussels Airport.

De eerste versie was al heel snel klaar en werd eind 2018 in gebruik genomen door een beperkte groep mensen: de medewerkers van Brussels Airport binnen het APOC. In deze testfase gebruikten we het platform, met de predictive module, enkel voor de short connections: passagiers met een korte overstaptijd op Brussels Airport. Met behulp van HELI konden we meteen zien waar de wachttijden langer zouden zijn dan normaal en of er actie moest worden ondernomen om de reizigers met weinig overstaptijd toch nog op hun aansluitende vlucht te krijgen.

Binnenkort willen we ook alle andere partners binnen het APOC, zoals bijvoorbeeld de luchtvaartmaatschappijen of de bagageafhandelaars, toegang geven tot HELI zodat zij ook gebruik kunnen maken van die gegevens.

Momenteel helpen het AOP en HELI dus bij het maken van beslissingen in het APOC. We monitoren er realtime operaties mee en kunnen er de eerstvolgende uren mee voorspellen om zo probleemsituaties te vermijden. De webapplicatie wordt net zoals het AOP momenteel nog volop verder ontwikkeld. De volgende stap is de wachttijden exact voorspellen. Op langere termijn willen we zelfs evolueren naar een applicatie die ook zelf beslissingen kan nemen dankzij artificiële intelligentie (AI). Op die manier kunnen we alle processen op de luchthaven nog vlotter laten verlopen.