Tijdens alle fases van een vlucht – van taxiën en opstijgen tot vliegen en landen – stoten vliegtuigen ultrafijn stof en stikstofoxides (NOx) uit. Het wegverkeer rond de luchthaven draagt ook bij aan deze uitstoot. Sinds 1996 monitort de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) de luchtkwaliteit op en rond de luchthaven. We zijn vastbesloten om de uitstoot van de luchthaven verder te verminderen en de lucht in de omgeving schoner te maken. Veel van de maatregelen die we nemen om de geluidsimpact te verminderen, hebben ook een positief effect op de luchtkwaliteit.
Wat we doen
- We elektrificeren de grondafhandeling. Voor het vertrek en na de landing, is er heel wat bedrijvigheid op het tarmac. Het vliegtuig wordt naar de juiste positie gesleept, de bagage of vracht wordt in en uit het vliegtuig geladen, er wordt getankt, enzovoort. We testen voortdurend nieuwe brandstoffen en toestellen, zodat de grondafhandeling in de toekomst op elektriciteit en via waterstof verloopt en de luchtkwaliteit voor zowel de omgeving als de medewerkers verbetert.
- We onderzoeken, testen en implementeren nieuwe landingstechnieken. Dankzij nauwe samenwerking met luchtverkeersleider skeyes en verschillende luchtvaartmaatschappijen, zorgen nieuwe landingstechnieken voor minder emissies.
- We trekken stillere en zuinigere vliegtuigen aan. Luchtvaartmaatschappijen betalen op Brussels Airport een lager tarief voor schonere vliegtuigen. Sinds 2023 betalen de minst efficiënte toestellen tot 20 keer meer en houden we ook rekening met de NOx-uitstoot.
- We vergroenen onze vloot. De meeste van onze dienstvoertuigen rijden op CNG en sinds 2019 gebruiken we elektrische bussen voor het vervoer van onze passagiers naar het vliegtuig op het tarmac. We lanceerden ook een programma om tegen 2025 ons bedrijfswagenpark volledig te elektrificeren.